Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Tiga Golongan Melayu Berziarah


Tidak dapat ana gambar perasaan gembira bila dapat berziarah ke rumah sahabat2 yang sangat istimewa. Selama ini keluarga itulah menjadi impian ana untuk menziarahi rumah mereka. Awal pemikiran nampak rumah mereka dari jauh memang kecil. Sekali dah pijak. Allahuakhbar! Rupanya besar sangat. Ruang tamu nampak dengan hiasan yang tidak begitu menyakitkan mata dengan lambakan barangan perhiasan walaupun banyak warna-warni. Namun bukan atas tujuan itu ana datang berziarah tetapi hanya kerana merapatkan hubungan silaturrahim.

Ana nak tulis satu peringatan mengenai adat berziarah. Disini ana nak sumbang idea. Kat Malaysia ni ada TIGA jenis orang Melayu. Kaedah ziarah mereka terdapat pada keunikan TIGA GOLONGAN MELAYU INI. Bagi orang melayu mereka menganggap amalan berziarah ini berlaku apabila dijemput sahaja.

Itu statement pertama

Berbeza bagi orang melayu yang beragama Islam. Amalan berziarah mereka berlaku tanpa pengetahuan pihak yang ingin diziarah tetapi masih mengamalkan budaya bersalaman antara lelaki dan wanita apabila datang mahupun pulang.

Itu statement kedua

Kenyataan di atas pula jauh berbeza dengan kenyataan ketiga ini. Orang melayu yang beragama Islam dan mengamalkan ajaran Islam sepenuhnya melakukan perihal ziarah ini dengan penuh teratur, sistematik dan teliti. Bagi mereka amalan ziarah ini tidak dikhususkannya pada hari-hari yang diangggap keramat seperti ‘hari raya’ kerana bagi mereka itu adalah sebagai satu asbab sahaja. Buktinya,

Pertama – bermaaf-maafan, perkara ini bukan hanya dilakukan pada hari raya sahaja, bahkan orang melayu yang mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam ini meletakkan kewajaran melakukannya dari masa ke semasa dengan seberapa segera, demi mengukuhkan ikatan persaudaraan agar terus menjadi erat dan mesra.

Kedua – kunjung mengunjung ( berziarah ) sebagai tanda persaudaraan dan silaturrahim. Bukan dengan tujuan mahukan ANGPAU kerana tujuan asas mereka adalah untuk Mewujudkan hubungan silaturrahim yang merupakan salah satu yang dituntut oleh Islam bahkan dengan mwujudkan silaturrahim itu adalah jalan kepada hubungan dengan Allah swt. Hal ini jelas sebagaimana hadis Nabi saw dalam riwayat Al-Imam At-Tarmizi :- Maksudnya :-

"Hubungan silaturrahim adalah jalinan daripada tuhan yang pengasih. Siapa yang menyambungnya, Allah juga berhubung dengannya dan siapa yang memutuskannya, Allah memutuskan hubungan dengannya."

Dalam pada itu mereka juga ingat bahawa dalam keasyikan mengadakan kunjungan itu, mereka pula tidak sampai meninggalkan sembahyang atau melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti bersalam-salaman antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.

Ketiga – selain ziarah menziarahi, mereka juga menyambut ramadan dengan cara yang berpatutan baik dari segi mengadakan jamuan, perhiasan, mahupun pakaian. Golongan ini sedaya upaya berusaha untuk tidak wujud pembaziran yang akan menyebabkan mereka menanggung beban dikemudian hari. Mereka berpandangan juga bahawa hari raya juga bukan untuk kita menunjuk-nunjuk atau berbangga-bangga, akan tetapi hari raya adalah hari untuk kita meningkatkan hubungan kita dengan Allah swt dan hubungan kita sesama makhluk. Allah berfirman dalam surah Ali-Imran ayat 112 :-

"Mereka diliputi kehinaan dimana sahaja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali ( agama ) Allah dan tali perjanjian dengan manusia, dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah dan mereka diliputi kerendahan. Yang demikian itu kerana mereka mengingkari dengan ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi tanpa alasan yang benar, yang demikian itu disebabkan mereka durhaka dan melampaui."

Keempat – Orang melayu yang benar-benar mengamalkan ajaran Islam ini yang mana sesetengahnya sudah menjadi ibubapa tidak sewenang-wenangnya membiarkan anak-anak mereka berhari raya dengan yang bukan mahramnya, balik hingga lewat malam dan menjadikan hari raya ini sebagai hari pergaulan bebas diantara mereka dan kawan-kawan mereka.

Dapat ana simpulkan bahawa TIGA GOLONGAN MELAYU ini ada sedikit sahaja persamaan namun bila cuba dibandingkan dengan betul-betul nampak sangat perbezaannya terutama bagi golongan melayu yang ketiga. Golongan melayu sebenarnya satu tapi yang memecahkan mereka kepada tiga adalah disebabkan sikap sendiri. Statement ini ana tidak tulis kalau tidak tahu tapi ini yang ana lihat sepanjang syawal ni baik kat FB, TWITTER, BLOGGER mahupun ALAT RANGKAIAN PENGHUBUNG SOSIAL yang lain.

Ditulis oleh: Sdr Muhd Rajie Lioli (Presiden PERPPIS Bahagian Tawau)
Dipetik dari blog beliau [ http://kembara-syabab.blogspot.com ]

No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *