Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Renungan buat kita

Muhasabah hamba

Ya Allah
semakin dekat denganNya
semakin aku diuji dengan pelbagai mehnah
itulah rencah kehidupan yang harus aku hadapi
Yang adakalanya membuat ku alpa dan leka
Lemah dan hanyut dibuai keasyikan duniawi
yang membuatku lupa dengan akhirat sana
Tiada slogan yang mampu aku gunakan melainkan
MUJAHADAH ITU PAHIT TETAPI SYURGA ITU MANIS

YA ALLAH,
Hamba ini malu denganMU
Malu dengan dosa yang pernah hamba lakukan
Hamba malu dengan hamba-Mu
Dengan salah yang pernah ana taburkan
Layakkah hamba menjadi insan yang solehah
Yang hanya mengharapkan redha ilahi
Dalam menghuni jannah Rabbi

Airmata mengalir tidak dapat membasuh dosa lalu
Taubat nasuha sebagai layar munajat memohon ampun kepadaMu ya Rabbi
Walaupun sukar untukku melamar redhaMu
Cukuplah sekadar ku mendapatkan keampunanmu
Walaupun belum tentu ku perolehi walau apapun yang aku lakukan

Ya Allah..
Tidakku ingin mengulangi kesilapan yang sama
Tidakku ingin goyah dengan cinta manusia dan dunia
Cukuplah dengan apa yang pernah aku lakukan
Cukuplah dengan dosa yang membebankan
Satu ketika terlalai dengan nikmat dunia yang mengasyikkan
Membuatku jatuh tersungkur longlai tidak berdaya
Masih ka ada lagi magfirahmu untukku?
Masihkah ada An-Nasr dari Mu

Ujian yang mendatang,menarah semangat yang terbina
Membuatku goyah dengan segala yang ana benihkan
Bantulah hambaMu ini dalam menghadapi susur gelur kehidupan
Yang berliku dan penuh onak dan cabaran yang menghalang
Yang menghilangkan nilai seorang hmba andai tersadung

Alangkah hibanya
Hamba selalu mengejar duniawi
Namun,
Nikmat akhirat terlalu ketinggalan jauh
Walau ku berlari berjuta langkah,
Tidak mungkin ku gapai gemerlapan bintang
Dan tidak mungin ku dapat mengejar nikmatnya Cinta Akhirat
Yang membawa ku ke Arah sabilMu

Hamba ini insan yang lemah
Penuh khilaf dan salah
Dosa terkandung bukan kepalang,
Namun, tidak ku memuhasabah diri
Tidakku mengabdikan diri’
Tidakku menghitung iman dihati

Suatu malam aku terfikir
Mengapalah aku sibuk mengejar nikmat dunia
Hatta nikmat syurga juga yang utama
Mengpa aku sibuk ingin mencari cinta manusia
Hatta cinta Ilahi itulah yang abadi

Melihat perjuangan saudaraku yang sibuk mengejar cintaMu
Memperjuangkan agamaMu
Hingga menggadaikan nyawa yang satu dan seribu
Menempah syahid dimedan yang suci
Aku tersentak dengan seruan kalimah Lailahaillallah
Yang harus aku perjuangkan dan tegakkan..
Sebagai khalifah pembela agama
Walaupun syadid itu perlu untuk syahid

Cinta manusia membuat kita leka dan terpesona
Lupa dengan pencipta
Terlena dengan belaian nafsu syaitan semata
Yang hakikatnya bersifat sementara
Alangkah hinanya aku di matamu ya Rabbi
Ku canang jalan menuju murkaMu sendiri
Siapa aku dimataMu

Mampukah aku mengembalikan sinar iman yang aku miliki dahulu?
Suci daripada segala debu dosa dan juga hanya kalimah lailahaillallah yang menjadi penguat jiwa
Ingin aku corakkan akhlakku dengan sinar iman
Ingin aku teguhkan imanku drngan sinar takwa
Inginku sirami tawadhukku dengan nilai islam
Agar aku sentiasa di bawah payung redha Rabbi..

Oleh : nafarun_ila mardhatillah

No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *