Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Taubat Orang yang Derhaka

Seorang lelaki datang menemui Ibrahim Bin Adham lalu bertanya, “ Wahai Abu Ishaq ( panggilan akrab Ibraim Bin Adham ),aku telah banyak melakukan perbuatan tdak baik,maka tunjukkanlah kepadaku apa yang membuatku serik dan menyelamatkan jiwaku.”

Ibrahim Bin Adham menjawab, “ Jika engkau mahu menerima lima perkara dan engkau mampu melakkannya,maka itu tidak merugikanmu dan tidak pula menghilangkan kenikmatan hidupmu.” Ibrahim Bin Adham meneruskan nasihatnya,

“Pertama,jika engkau hendak melakukan perbuatan derhaka kepada Allah Azzawajalla,maka janganlah engkau makan dari rezeki-nya!”.
Lelaki tu bertanya, “Jadi apa yang harus aku makan sementara semua yang ada di bumi ini dari rezeki Allah?”.Ibrahim Bin Adham menjawab, “Itulah..kerana itu tanyakan pada dirimu apakah layak apabila engkau makan dari rezeki-Nya,lalu engkau derhaka terhadap-Nya?”.

“Kedua,jika engkau hendak melakukan perbuatan derhaka kepada Allah Azzawajalla,maka janganlah engkau tinggal di bumi-Nya.”
Lelaki itu menjawab “ Ini lebih berat daripada yan pertama.Jika barat dan timur dan antara keduanya adalah milik-Nya,di mana aku harus tinggal?”. Ibrahim Bin Adham menjawab, “Itulah..kerana itu tanyakan pada dirimu apakah layak apabila engkau makan dari rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya,lalu engkau derhaka terhadap-Nya?”.

“Ketiga, jika engkau hendak melakukan perbuatan derhaka kepada Allah Azzawajalla,sementara engkau makan dari rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya,maka lihatlah apakah ada suatu tempat yang tidak terlihat oleh sesiapa pun agar engkau dapat melakukan maksiat terhadap-Nya.”
Lelaki itu menjawab, “Wahai Ibrahim,bagaimana mungkin,kerana Allah pasti melihat segala sesuatu yang tersembunyi mahupun yang nampak.” Ibrahim Bin Adham menjawab, “Jika demikian,apakah layak apabila engkau makan dari rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya,lalu menentang-Nya sementara Dia dapat melihatmu dalam keadaan apa pun!”.

“Keempat, jika engkau hendak melakukan perbuatan derhaka kepada Allah Azzawajalla,maka ingatlah apakah engkau mampu menolak kedatangan malaikat pencabut nyawa,lalu meminta agar diberi tangguh sehingga engkau dapat berbuat amal soleh dan bertaubat? Jika tidak dapat,bagaimana cara engkau meminta keselamatan?”

“Kelima, jika engkau hendak melakukan perbuatan derhaka kepada Allah Azzawajalla,maka ingatlah,apakah engkau dapat menolak ketika malaikat penjaga neraka menjemput untuk membawamu ke sana? Jika tidak,bagaimana caranya untuk mengharap keselamatan?”

Mendengar nasihat yang disampaikan Ibrahim Bin Adham,lelaki itu sedar lalu memohon ampun kepada Allah S.W.T dan bertekad untuk bertaubat.

No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *