Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

KAMI DAN KRIS


Bicara kali ini, saya ingin memberi penjelasan tentang program Kursus Amal Islami (KAMI) dan Kem Remaja Islam (KRIS) yang telah diajukan pertanyaan oleh pengunjung blog PERPPIS.
Pada asasnya kedua-dua program KAMI dan KRIS mempunyai matlamat yang sama, kedua-dua juga mewujudkan program makruf yang wajar disokong, dibantu, malah ditaja perbelanjaan. Penyertaannya program berkenaan juga terdiri daripada golongan remaja atau pelajar menengah rendah dan menengah atas . program KAMI penyertaannya terhad atau terbatas, lazimnya tidak melabihi 130 peserta, manakala program KRIS penyertaannya tidak terbatas , boleh mencecah 300 peserta.

Program KAMI, operasi dan pelaksanaan dikendalikan oleh AJK PERPPIS bagi sesi atau tahun berkenaan.Manakala program KRIS dikelolakan oleh Persatuan Siswazah Sabah (PSS). Program KAMI sebenarnya merupakan amali atau latihan sebenar bagi para AJK PERPPIS untuk mempraktikkan ilmu pengurusan dalam Islam. Melalui program KAMI, para AJK akan melalui fasa-fasa pengurusan seperti membuat perancangan, pelaksanaan kerja, pemantauan kerja dan akhirnya melakukan post-mortem atau penambahbaikan.

Semua AJK PERPPIS akan terlibat dalam semua gerak kerja mengikut pembahagian tugas yang diputuskan oleh mereka sendiri dalam mesyuarat. Bermula daripada penyediaan kertas kerja, surat-menyurat, pamplet, urusan mencari dana, membuat publisiti, mengenal pasti peserta, merangka aktiviti yang wajar dan segala segi yang berkaitan dengan program KAMI dilakukan oleh para AJK PERPPIS sendiri. Situasi inilah yang akan mendidik mereka untuk bekerja secara amal jama’I dalam satu pasukan, berukhuwah, tolong-menolong, mengasah kemahiran interaksi, membina keyakinan diri dan sekaligus mengikis perasaan malu yang tidak bertempat.

Tuntasnya, program KAMI, jika gerak kerjanya dilakukan dengan ikhlas oleh para AJK PERPPIS, sudah semestinya akan memberi natijah yang positif kepada jiwa, mental dan sahsiah para AJK PERPPIS.Mudah-mudahan semua AJK PERPPIS sesi 2008/2009 pada kali ini dapat menjayakan program KAMI Kali Ke-16 dengan tema “REMAJA BERSWADAYA” dengan semangat swadaya yang tinggi. Moga-moga Allah SWT akan memberi jalan kemudahan kepada semua AJK PERPPIS bagi melaksanakan usaha yang murni ini.
Sekian.

14 Zulhijjah 1430. 11.30 malam.


No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *