Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Eskalator

Eskalator merupakan sejenis perkhidmatan awam yang cukup terkenal. Ke mana sahaja kita pergi terutama di pusat membeli belah, lapangan terbang,hotel ataupun bangunan awam, eskalator pasti ditemui.

Tahukah rakan-rakan,menurut rekod pada tahun 2004 di Amerika Syarikat terdapat lebih 30 000 eskalator?

Di Malaysia eskalator popular digunakan untuk memudahkan pergerakan dari satu tempat ke tempat yang lain dengan lebih cepat dan selesa.

Di Jepun,pengguna eskalator sangat tertib menggunakannya.Mereka akan beratur dengan tersusun di bahagian kiri eskalator dan di bahagian kanan pula di kosongkan bagi memudahkan pengguna yang ingin berjalan dengan cepat.Kita patut mencontohi tindaan yang baik ini.

Eskalator mula dipatenkan pada tahun 1859 oleh Nathan Ames.Pada 1899,Charles Seeberger pula mengkomersialkannya.

Eskalator terpendek di dunia berada di pusat beli belah Okadaya Mores,Kawasaki,Jepun iaitu sepanjang 32.8 inci atau 83 sentimeter.

Eskalator terpanjang pula dicatatkan di Moscow Metro,Rusia dengan jarak mencecah 410 kaki atau 120 meter atau 740 langkah.

No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *