Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

PERKARA YANG MENARIK DALAM PEPERANGAN UHUD

Walaupun peperangan telah menjadi satu pukulan dan pengajaran yang pahit kepada umat Islam tetapi di dalamnya terdapat 1001 pengajaran yang tidak ternilai dan tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata. Salah satu daripadanya ialah pengorbanan para sahabat nabi S.A.W. yang sanggup mengorbankan masa, harta dan juga seluruh jiwa dan raga demi menegakkan agama Allah di muka bumi. Seramai 70 orang tentera muslimin yang syahid di sisi allah S.W.T.

Rasulullah S.A.W. bersabda :

" Akulah yang menjadi saksi kepada mereka pada hari kiamat nanti dan sesungguhnya tiada berdarah oleh seseorang itu dalam perjuangannya untuk menegakkan agama Allah melainkan Allah akan membangkitkannya pada hari Akhirat dalam keadaan berdarah, darahnya berwarna merah seperti merah darah yang telah melumuri tubuhnya ketika syahid di dunia tetapi baunya harum bak miski ( kasturi ) yang sangat harum."
Hamzah radhiallahuanhu telah diberikan penghargaan sebagai Sayyidus Syuhada' iaitu penghulun bagi golongan yang mati syahid. Apabila melihat mayat bapa saudaranya dan saudara susuannya, Rasulullah S.A.W. kelihatan sedih. Pada masa itu, ibu saudaranya, Safiyyah radhiallahuanha ingin melihat mayat HAmzah tetapi Rasulullah S.A.W. meminta Zubir iaitu anak kepada Safiyyah agar membawa ibunya pergi agar ibunya tidak melihat mayat Hamzah yang telah dicincang itu.

Safiyyah berasa hairan lalu bertanya, " Mengapa? Aku sudah pun mengetahui bahawa dia (Hamzah) dicincang kerana Allah . Adakah kita tidak reda dengan apa yang telah berlaku ? Aku akan menghadapinya kerana Allah dan bersabar, Insya Allah," Setelah dia melihat mayat HAmzah dia terus solat, berdoa dan beristighfar untuknya.Mayat Hamzah kemudiannya diperintahkan supaya dikebumikan bersama Abdullah bin Jahsi iaitu saudara dan sepupu susuannya. Ibn Mas'ud menceritakan " Aku tidak pernah melihat Rasulullah S.A.W. menangis seperti menangisnya kepada Hamzah."

Di antara pahlawan yang turut syahid dalam peperangan ini ialah Mus'ab bin Umair memeluk Islam dan menghadapi ujian ketika berada di Mekah. dan juga Anas bin Nadhar radhiallahuanhu iaitu ketika beliau dalam keadaan nazak beliau telah mengirim salam kepada Rasulullah S.A.W. bahawa beliau telah mencium bau syurga seolah-olah syurga itu berada berhampiran dengan Bukit Uhud. Mayat Anas telah dicincang dengan dahsyat sehinggakan tiada siapa yang dapat mengenalinya melainkan adik perempuannya yang dapat mengecammnya melalui jarinya sahaja.

Salah satu yang turut syahid ialah seorang yang asalnya menganut agama Yahudi bernama Mukhairiq. beliau telah mengajak kaumnya pergi menyertai Rasulullah S.A.W. dengan berkata , " Wahai orang-orang Yahudi ! Kamu semua telah mengetahui bahawa adalah menjadi satu kewajipan kamu untuk menolong Muhammad." Mereka menjawab," Hari ini hari Sabtu iaitu hari yang sangat penting bagi kami yang telah bekerja ." Mukhairiq kemudiannya menjawab, " Tidak ada halangan bagi kamu untuk keluar pada hari Sabtu." Beliau tidak mengendahkan langsung sikap kaumnya itu lalu segera keluar bersama dengan Rasulullah S.A.W. sehinggalah gugur syahid. Apabila diberitahu Rasulullah S.A.W., baginda kemudiannya bersabda, " MUkhairiq adalah sebaik-baik Yahudi".

Terdapat seorang lelaki yang bernama Qazman. Dia pergi berperang dan telah berjaya membunuh 7 atau 8 orang musuh. dia dijumpai dalam keadaan luka parah lalu kemudiannya dibawa pulang ke rumahnya. Dia memberitahu dbahawa dia berperang bertujuan untuk mempertahankan kaumnya dan bukannya menyahut seruan jihad daripada Allah. Oleh

No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *