Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Timur: Mudahnya minum bir



SEORANG remaja membeli minuman keras di sebuah premis perniagaan di Kuantan, semalam.

Jual minuman keras secara terbuka cemar kesucian agama

KUANTAN: Tindakan segelintir umat Islam di bandar ini dilihat bebas membeli dan minum minuman keras yang dijual di pasar raya dan kedai serbaneka tanpa mempedulikan orang ramai yang melihat gelagat mereka, mencemari kesucian agama.

Gelagat mereka seolah-olah memperlekehkan peraturan melarang umat Islam membeli minuman keras yang diletakkan di setiap premis menjual minuman memabukkan itu.

Berikutan itu, Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPM), mahu pihak berkuasa terutama Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) dan pihak berkuasa tempatan turun padang memastikan penjualan arak di pasar raya dan kedai serbaneka mengikut peraturan ditetapkan.

Presidennya, Datuk Mohd Firdaus Abdullah, berkata PPPM tidak mahu orang ramai terutama umat Islam dan kanak-kanak bawah umur bebas membeli minuman keras biarpun ia diletakkan di kawasan dikhaskan.

"Jika boleh, juruwang yang berurusan dalam soal penjualan arak bukan pekerja Islam, manakala satu kaunter khas perlu disediakan bagi memudahkan urusan pembelian.

"Dalam hal ini, kami tidak mahu timbul isu apabila juruwang Islam yang berurusan di kaunter, sedangkan arak bukan perkara yang ringan dalam Islam, malah boleh mencetuskan kontroversi jika tidak diberi perhatian," katanya.

Mohd Firdaus meminta pihak berkuasa memantau penjualan arak dari semasa ke semasa bagi mengelak minuman keras itu mudah dijual kepada umat Islam dan kanak-kanak bawah umur.

Seorang remaja, Shahril Mohamad, 17, berkata beliau kesal dengan kelakuan golongan terbabit kerana ia bukan saja menggambarkan sikap buruk, malah mencemar kesucian agama Islam.

"Pihak yang berkaitan perlu memandang serius perkara ini kerana ia menjejaskan imej umat Islam secara keseluruhannya.

"Saya harap pihak berkuasa mengambil tindakan tegas bagi memastikan hal berkaitan larangan ini diberi perhatian di kalangan masyarakat Ismal, termasuk mengenakan tindakan tegas terhadap kaki botol," katanya.

Sementara itu, Penolong Pengarah Bahagian Penguat Kuasa Jaip, Baharuddin Ahmad Bustami, berkata jabatannya sentiasa mengadakan operasi pemantauan di pasar raya dan kedai serbaneka yang menjual arak.

Katanya, operasi itu dilakukan bagi menahan umat Islam yang membeli dan minum minuman keras itu.

"Kami harap dapat menangani masalah ini daripada terus berlaku di kalangan masyarakat Islam terutama golongan remaja," katanya.

Mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 (Pindaan 1987), jika disabitkan kesalahan, individu Islam yang ditahan menjual, membeli dan minum boleh didenda RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali dan enam sebatan.


Diterbit dan diubah oleh PERPPIS
Sumber: Berita harian
Pada: 02.11.2009

No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *