Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

harga setitis air mata

Setitis air mata mengandungi seribu satu makna disebaliknya. Bagi pandagan lahiriah air mata tidak ubah seperti satu perbuatan yg sia2. Ada juga berpendapat suatu luahan emosi dalaman yg prlu diketahui umum. Kenapa perlu menangis???adakah dgn menangis mmpu merungkaikn sgala kekusutan di benak minda yg tertutup. Jk itu yg mmpu dilakukan, teruskanlh...air mata yg mengalir pasti melegakan. Menangis bkn krn suka2 hndak menangis. Ia lahir drpd satu perasaan sayu, sedih dan terharu yg hadir tnpa dipaksa. Ada juga air matanya mengalir krn gembira. Hebat sgh penangan setitis air mata ini. Bagi wanita, tangisan adlh snjata utama.. bkn bermakna bl wanita menangis blh dikategorikan sebagai lemah. Ttp tangisan wanita adlh fitrah. Hati wanita memang semulajadinya lmbut. Kaum llki sering mempersoalkan kelemahan wanita kerana sering mengalirkan air mata. Ttp, segagah dan seperwiranya seorang llki, sdrlah suatu hari nnt mereka jg akn mengalirkn air mata syahdu krn satu perkara kecil iaitu CINTA. Alangkah misterinya cnta seorang wanita yg dianggap lemah shgga blh mengalirkn air mata seorang wira! Aneh, tetapi itulah hakikatnya.


Kata Hukama " Dunia ini dimulai dgn tangisan, dicelahi oleh tangisan dan diakhiri dgn tangisan."





Menangis adakalanya dituntut syariat. Seorang 'abid yg menyintai Allah akn slalu menangis mengenangkan dosanya. Mereka memaksa diri menangis apbl mengenang nasib dr di hari akhirat dan membayangkan huru-hara apbl menjelang kiamat. Dalm hal ini menangis adlh dituntut. Setitis air mata yg jatuh kerana takutkan Allah akan dapat memadamkan api neraka di hari akhirat kelak.

Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w telah bersabda yg bermaksud:


"Air mata dari tangisan pembuat dosa yg bertaubat adlh lebih Allah sukai dari tasbih para wali." Rasulullah s.a.w juga bersabda "kejahatan yg dibuat lalu menimbulkan rasa sedih adalah lebih baik daripada kebaikan yg menimbulkan rasa takbur" .Manakala Anas r.a telah berkata: Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w telah berkhutbah dgn bersabda "Andaikan kamu mengetahui sebagaimana yg aku ketahui, nescaya kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis.' Anas berkata: seketika itu, para sahabat menutup muka masing2 dan menangis teresak-esak.

Penghuni syurga adalah mereka yg paling banyak dukacitanya di dunia. Nabi bersabda: "Barangsiapa gembira di dunia akn berdukacita di akhirat, barangsiapa yg banyak dukacitanya di dunia, akn gembira di akhirat."


Seorang Hukama pernah bersyair:

"Aku hairan dan aku pelik,

Melihat orang ketawa...

Kerana perkara2 yg akan

Menyusahkan

Lebih banyak dairpada perkara yg

Menyenangkan."


Salafussoleh menangis walaupun banyak beramal takut2 tdk diterima

Sedangkan kita masih lagi ketawa walupun amalan tiada....

Nabi Muhammad s.a.w bersabda:


"Siapa yg berbuat dosa dalam ketawa, akan dicampakkan ke neraka dalam keadaan menangis"


Menangislah wahai diri

Agar senyummu banyak di kemudian hari

Kerana nasibmu belum pasti

Di sana nanti....

Lembaran sejarahmu di buka satu persatu..


Menangislah seperti saidina Ali dgn hibanya berkata:

"Wahai dunia...jgnlah kau tipu aku. Tipulah org lain."


Menangislah seperti saidina Umar yg selalu memukul dirinya dgn berkata:

"Kalau semua manusia masuk ke syurga kecuali seorang, aku takut akulah orang itu,"


Menangislah sebagaimana Ummu Sulaim apbla di tanya:

kenapakah engkau menangis?

Jawabnya:

"Aku tdk mempunyai anak lagi utk dihantar ke medan perang."


Menangislah sebagaimana Ghazwan yg tdk sengaja terpandang wanita rupawan

Lalu diharamkan matanya dr memandang ke langit seumur hidupnya

Tanyalah orang2 soleh mengapa mereka banyak menangis. Meraka akan menjawab:


"Bagaimana hendak gembira sedangkan mati itu di belakang kami, kubur di hadapan, qiamat itu janjian kami, neraka itu memburu kami dan perhentian kami adlah Allah".

Mereka menangis di sini sblm menangis di sana....


Manusia pada hari ini terus menangis dan menangis, ttp tangisan mereka amat jauh bezanya dgn tangisan para Nabi dan sahabat. Jk orang soleh dahulu menangis kerana mengenang nasib di akhrat, tetapi orang hari ini menangis kerana takut kehilangan dunia. Tangisan ini datang drpd sifat tamak dan tdk redha. Kalau orang soleh takut berpisah dgn iman dan kecintaanya kpd Allah, orang hari ini takut berpisah dgn dosa dan maksiat. Jk para nabi dan rasul serta para sahabat takut menghadapi akhirat, orang hari ini seolah-olah berani dan tdk takut menghadapinya. Ttp bila orang soleh berani menghadapi gelombang hdp duniawi, org hari ini takut dan lemah hati dlm menghadapi kegagalan dn kekecewaan dlm hdp. Bak kata seorang pujangga,


" Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai, 1 titis air mata itu menyapa air mata yg 1 lagi, " sy air mata seorang gadis yg menyintai seorang lelaki ttp telah kehilangannya. Siapa kamu pula? Jawab titis air mata kedua," Sy air mata seorang lelaki yg menyesal membiarkan seorang gadis yg menyintai sy berlalu begitu sahaja,"

Menangis dan menangislah tp biarlah kena pada tempatnya yg dibolehkan agama. Apa akan berlaku jk kita gagal di akhirat????inilah sebenarnya kegagalan yg hakiki. oleh itu jk perkara inilah yg kt tangiskan mmg kenalah pd tmpatnya. Abu Hummah Ibn Adilan Al-Bahily r.a berkata: sabda Rasulullah s.a.w yg bermaksud:


" Tiada suatu yg disukai oleh Allah dari dua titis dan dua bekas. Titisan air mata kerana takutkan Allah dan titisan darah kerana mempertahankan agama Allah. Adapun dua bekas adlh bekas dalam perjuangan fisabillillah dan bekas perjuangan dalam melaksanakan kewajipan kepada Allah." (Riwayat al-Tirmizi)


Dan kita bagaimana??????

Menangislah kerana kita tidak menangis seperti mereka menangis...

copy:Julianti

No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *