Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

MENGKRITIK DAN DIKRITIK.


Salah satu elemen yang berlaku dalan organisasi, antaranya memberi atau membuat kritikan serta menerima kritikan. Perkara ini perlu diamalkan oleh semua petugas PERPPIS kerana unsure berkenaan menjurus kea rah merjayakan konviksi PERPPIS iaitu melahirkan golongan murabitun yang cemerlang. Di samping itu juga elemen teknik mengkritik serta menerima kritikan perlu diketahui dan dipraktikkan oleh petugas PERPPIS bagi menjayakan misi PERPPIS yang ketiga iaitu melatih secara amali dalam bidang pengurusan.

Berikut dicatatkan tip-tip yang perlu dijadikan panduan semua pimpinan PERPPIS dan ahli PERPPIS apabila ingin mengkritik dan menerima kritikan. Mudah-mudahan semua petugas PERPPIS dapat mengamalkannya demi menyerlahkan lagi sahsiah diri sekali gus meningkatkan kualiti kepimpinan anda.

TEKNIK MENGKRITIK.

1. Niat mengkritik mesti bulat kerana ALLAH. Jangan lupa untuk membaca ‘bismillah’ sebelum memulakan kritikan.

2. Niat untuk menolong sahabat atau membetulkan kesilapan sahabat atau membetulkan sesuatu keadaan dan situasi yang tidak baik. Hindari sama sekali sikap untuk melemahkannya atau memalukannya atau untuk menyalahkannya semata-mata.

3. Minta kebenaran dan kemaafan terlebih dahulu sebelum membuat teguran dan kritikan terhadapnya.

4. Gunakan bahasa yang baik, sopan dan lembut. Hindari menggunakan bahasa yang kasar lagi kesat. Ingat bahasa itu melambangkan karektor anda serta keperibadiaan anda.

5. Intonasi suara anda ketika mengkritik adalah dengan nada lembut, kasih sayang serta tidak bernada tinggi atau terlalu beremosi.

6. Situasi emosi dan diri penerima kritik haruslah diberi perhatian. Sewajarnya sahabat tersebut sedang tenang atau emosi yang stabil dan dalam keadaan mesra. Bukannya sedang marah atau sedih.

TEKNIK @ CARA MENERIMA KRITIKAN

1. Diam :

  • Niat dengar kritikan daripada sahabat kerana Allah
  • dengar kritikan dengan teliti, jangan cepat untuk mencelah


2. Jangan marah :

  • Kawal emosi
  • Fikirkan kritikan tersebut secara rasional

3. Minta pandangan & nasihat :

  • Pandangan daripada pengkritik untuk atasi masalah atau
  • kelemahan-kelemahan yang berlaku


4. Minta maaf :

  • Atas kesilapan atau kesalahan yang berlaku. Maruah diri tidak tergugat dengan meminta maaf.


5. Ucap terima kasih :

  • Atas kritikan atau nasihat dan teguran tersebut.


6. Minta doa daripadanya :

  • Agar kelemahan-kelemahan dapat diatasi untuk mendapat keredaan Allah s.w.t. agar keadaan menjadi baik.

KESIMPULAN.

Mudah-mudahan catatan ini dapat dijadikan panduan untuk memantapkan jiwa dan kualiti diri ,jamaah dan dapat memantapkan ukhwah sesama mukmin dalam PERPPIS dan sekali gus akan membuahkan kasih sayang dan keredaan Allah s.w.t

Sekian wassalam.

29. 10. 2009 (10.00 malam)



No comments:

Post a Comment

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *