Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

KEINDAHAN YANG ADA DALAM USRAH
Rasulullah perna membuat usrah, semasa baginda diangkat menjadi pesuruh ALLAH. Baginda telah menjadikan rumah sahabat nya sebagai tempat ber USRAH. masa itu Baginda menyebarkan islam secara sembunyi-sebunyi di MEKAH. Antara pengikut-pengikut Baginda ialah orang miskin dan hamba abdi. Rasulullah menjadikan usrah sebagai pembinaan iman-iman ahli usrah nya. sehingga ada kisah di mana ahli usrah Baginda di seksa iaitu Bilal r.a sahabat Baginda di suruh oleh tuhan nya agar tidak bersaksikan keda Allah yang maha esa dan nabi Muhammad sebagai Rasulnya. Namun Bilal tetap mempertahankan SYAHADANYA walaupun di rejam dan di letakkan batu yang besar di dada nya. begitulah kesan Usrah kepada Ahlinya.............
USRAH mempunya tiga rukun antaranya ialah:
1)takruf
2)tafahum
3)takaful

takrum atau icebreking(suai kenal)adalah untuk membina hubungan antara satu kumpulan usrah. Di mana ia mesti ada satu ketua yang di panggil sebagai nakib. Nakib bertanggungjawab atas kesemua ahli nya. Dalam sebuah perbincangan untuk memberi santapan rohani dan jasmani kepada ahli.
tafahum atau kesefahaman akan terjalin apabila ahli sudah bertakruf dan telah mengadakan usrah. Kesefahan amat penting dalam sebuah keluarga agar ukuwah terus membara.dengan kesefahaman juga akan wujud nilai kasih sayang dan cinta antara ahli keluarga. di situ adanya nasihat menasihati, ingat mengigati, tunjuk ajar,dan sebagainya.
takaful bermaksud kumpul atau kumpulan...bila di katakan kumpulan ianya bermaksud ramai dan tidak jadi usrah itu bila berdua sahaja.

itu sahaja yang mampu saya tulis di sebab kan keterbatasan ilmu yang saya miliki.

by:syabab kuhara

2 comments:

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Contact Us

Name

Email *

Message *