PERPPIS Bahagian Tawau: September 2010
Contact Us:

If You Have Any Problem, Wanna Help, Wanna Write Guest Post, Find Any Error Or Want To Give Us Feedback, Just Feel Free To Contact Us. We Will Reply You Soon.

Name: *


Email: *

Message: *


PERPPIS Tawau

Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Puasa Enam Syawal | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Tips di hari raya

Buat renungan untuk sahabat sekalian..

Salam ukhuwah sekali lagi. Pejam celik pejam celik, tak terasa pula cepatnya masa berlalu, sepantas kilat..Memanglah salah satu tanda-tanda akhir zaman ialah masa berlalu begitu pantas. Sedar tak sedar kita sudahpun sampai ke Ramadan yang terakhir.. Ramadan yang ke-30.. Ramadan hendak melabuhkan tirainya dan Syawal pula bakal menjelang tiba. Pasar raya dan kedai-kedai penuh sesak dengan manusia yang sepertinya tidak kunjung padam ingin membeli persiapan dan barang-barang untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri. Di sebalik kemeriahan sambutan Aidilfitri, Islam tidak lupa menggariskan beberapa panduan kepada umat Muhammad s.a.w. dalam menyambut hari kemenangan bagi umat Islam. Di sini saya hendak berkongsi beberapa tips yang boleh dijadikan sebagai panduan kita bersama dalam menyambut hari raya ..Insyaallah.

Takbir

Insyaallah pada malam ini kita akan mendengar laungan takbir raya. Ini menandakan berakhirnya sudah sebulan berpuasa dan menandakan kemenangan bagi umat Islam setelah sebulan berpuasa.

"Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur."
Surah al-Baqarah:185.

Sering kali kita alpa dalam melaungkan takbir raya. Kadang selesai sudah puasa malam terakhir, kita sibuk menghias rumah, berkaraoke, menonton rancangan televisyen sehinggakan lupa untuk melaungkan takbir raya. Masjid-masjid yang dahulunya ketika puasa Ramadan penuh kini semakin lengang. Tidak ramai yang bersama-sama melaungkan takbir bersama dengan jemaah masjid. Kita juga sering terlupa ketika dalam perjalanan menuju ke masjid untuk menunaikan Solat Sunat Aidilfitri untuk bersama-sama melaungkan takbir beramai-ramai. Bertakbir sebegini dapat mengeratkan lagi silaturahim serta dapat menyebarkan syiar Islam secara tidak langsung kepada masyarakat bukan Islam kerana kelihatan kita bergerak dan bersatu padu di bawah satu panji iaitu AKIDAH ISLAMIYAH.

Lafaz ucapan hari raya

"Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin".. Itulah merupakan ucapan yang sering dilafazkan oleh masyarakat pada masa sekarang. Realitinya, ucapan tersebut seolah-olah sudah menjadi budaya rakyat Malaysia terutamanya. Namun jika dilihat hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian daripada mereka mengucapkan kepada sebahagian yang lain dengan ucapanTaqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerima amalan kami dan amalanmu).”

( Kitab Fath al-Bari)

Justeru, mulai daripada syawal 1431 H pada tahun ini, adalah tidak salah untuk kita mulakan lafaz hari lebaran dengan ucapan indah yang bertepatan dengan anjuran sunnah Rasulullah S.A.W.


Etika Pemakaian


Pada waktu inilah pelbagai jenis pakaian yang beraneka corak serta warna dapat dilihat. Si lelaki segak mengenakan pakaian Baju Melayu dan bersongkok serta dilengkapi pula dengan samping. Nampak segak dan cantik di pandang mata. Si perempuan pula, mengenakan baju kurung moden tetapi yang silapnya tidak berpakaian seperti yang telah digariskan oleh syariat. Tidak salah untuk kita berfesyen mengikut 'trend' terkini tetapi ingat, mestilah selari dengan tuntutan Islam. Berbaju kurung tetapi tidak bertudung dan bangga menampakkan rambutnya, terdapat pula yang memakai baju kurung nipis dan ketat sehingga menampakkan susuk tubuh mereka, memakai wangi-wangian secara berlebihan. Perlu diingat, jangan kerana kita mengejar pujian dan ingin kelihatan cantik sehinggakan kita lupa akan pandangan Allah terhadap kita. Jangan sampai Allah murka akan kita dan kita berhari raya bukannya untuk mengurangkan dosa tetapi menambahkan lagi dosa kita.


Kepada sahabat muslimah, berpakaianlah mengikut syariat. Allah telah menetapkan bahawa aurat bagi muslimah ialah seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan maka patuhilah. Janganlah kita menjadi salah satu penghuni ahli neraka yang berpakaian tetapi seolah-olah telanjang, naudzubillahimindzalik kerana Rasulullah pernah menangis apabila melihat ramai perempuan yang memasuki neraka kerana tidak menutup aurat.


Oleh itu, marilah bersama-sama kita mencari reda Ilahi dalam menyambut hari lebaran ini. Moga setelah kita telah sebulan berpuasa, semakin bertambah keimanan serta ketakwaan kita terhadap-Nya. Marilah bersama-sama menjadi mukmin yang sejati.


Bersama kita mencari reda Ilahi.. Sekian sahaja untuk kali ini. Insyaalllah saya akan menulis lagi. PERPPIS mengucapkan kepada semua muslimin dan muslimat "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. SEMOGA ALLAH MENERIMA AMALANMU DAN AMALAN KAMI. MAAF ZAHIR DAN BATIN.".


Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Coretan pengalaman

Trilogi pengalaman selama 2 hari 1 malam

Salam ukhuwafillah buat sahabat sekalian.. Di sini kami nak kongsi satu cerita yang penuh bermakna yang Insyaallah akan menjadi satu pengalaman hidup.


05/09/2010
Usai saya dan sahabat seperjuangan mendengar kuliah haraki yang disampaikan oleh abi (Cikgu Mohd. Nasir Che Ali), setelah menunaikan solat Zuhur di pejabat kami pun memulakan langkah kami untuk ke Taman Ria. Memang dah tekad untuk memulakan operasi jihad iaitu memungut derma untuk program yang secara tahunan akan diadakan oleh PERPPIS iaitu Kursus Amal Islami (KAMI). Sebelum kami memulakan operasi memungut derma, kami singgah di rumah umi untuk menyimpan barang. Yelah takkanlah nak bawa barang-barang sambil memungut derma..banyak tuu.. Setelah berehat dan usai menunaikan solat Asar, kira-kira dalam pukul 3.45 petang kami pun bergerak menjalankan misi kami. Sasaran kami ialah Taman Ria 10 dan 'target' pungutan kami paling kurang ialah Rm 50.00. Perjalanan kami dimulai dengan alunan basmallah dan jauh di sudut hati, masing-masing berdoa supaya dipermudahkan oleh Allah sepanjang perjalanan ini.

Pada mulanya, mestilah rasa malu yang menebal melingkari diri ini. Yelah, perlu ada semangat dan keberanian untuk menjalankan misi tersebut. Kami 3 orang bergerak secara berjemaah menggagahkan diri menuju ke rumah yang pertama. Memandangkan kedua-dua orang sahabat saya baru dalam PERPPIS, sayalah yang memulakan dahulu. Setelah puas menerangkan, sayang seriba kali sayang perasaan hampa pula yang datang menghinggap kerana layanan kami hanya disambut dengan dingin. Tak pa kami kuatkan lagi azam menuju ke rumah kedua. Kata-kata abi masih lagi terngiang-ngiang dalam fikiran saya. "Jangan malu nak buat kerja yang baik dan mendatangkan maslahat kepada umum. Pahala bah itu.." Alhamdulillah di rumah kedua, Allah permudahkan rezeki kami kerana pemilik rumah tersebut bermurah hati memberikan kami derma. Macam-macam gelagat masyarakat yang kami temui.. Terdapat dalam kalangan mereka yang menyambut mesra kedatangan kami dan tidak kurang terdapat dalam kalangan mereka juga yang kurang senang dan berasa curiga dengan kami. Walau apa pun rintangan yang melanda, kami tetap ingin menempuhnya juga.

Entahlah, lama-kelamaan perasaan malu tersebut makin berkurang. Rakan saya yang lain pun sudah mula memberanikan diri untuk berkomunikasi dengan masyarakat dan mereka sendiri berkata bahawa aktiviti mencari derma ni merupakan suatu aktiviti yang menyeronokkan dan akan menjadi kenangan terindah dalam kompas kehidupan. Ye lah.. apa tidaknya, pelbagai jenis ragam masyarakat yang kami temui. Jam pada waktu tersebut menunjukkan pukul 05.25 minit petang. Cuaca pada masa itu menunjukkan tanda-tanda nak hujan. Jadi, kami pun bergegas pulang ke rumah umi. Ye lah.. nak bantu umi menyediakan juadah untuk berbuka puasa. Alhamdulillah kami tiba dengan selamat. Tanpa berlengah kami segera naik ke atas dan mengira pulangan yang kami dapat hasil daripada aktiviti memungut derma tadi.. Biasalah perasaan teruja dan ingin tahu jumlah kesemuanya yang terkumpul. Kami pun mula mengira..Alangkah bersyukurnya kami apabila jumlah yang kami kutip melebihi sasaran yang kami sasarkan. Semuanya berjumlah Rm 168.00.. Wow!! Jumlah yang tidak kami jangka. Setiap seorang dapat Rm 58.00 untuk Kursus Amal Islami.

Setelah selesai mengira, kami pun turun ke bawah ringankan tulang membantu umi di dapur. Emm, kali ni umi masak 'special' sedikit untuk meraikan kedatangan kami. Sibuk juga kami di dapur membantu umi menyiapkan juadah berbuka puasa. Terkadang terdengar gelak ketawa kami menceriakan lagi petang tersebut. Jam menunjukkan pukul 06.00 petang. Abi membawa anak-anaknya (Miqdad, Hazim dan Zahin) ke masjid seperti biasa sekali gus menunaikan solat Maghrib di masjid. Sayup-sayup kedengaran bilal melaungkan azan dan kami pun berbuka puasa bersama umi. Emm, lazat sungguh masakan umi. Sampai menjilat jari lah katakan..Setelah siap mengemas kami pun menunaikan solat Maghrib. Masa berlalu begitu pantas sekali dan benarlah pepatah yang mengatakan bahawa 'Masa Itu Emas'.. Maghrib sudah melabuhkan tirainya dan Isyak menjelang tiba. Setelah solat Isyak, kami bersama-sama solat sunat tarawih bersama dengan umi.

Usai menunaikan solat sunat tarawih, kami sempat bercerita dengan umi dan bermain dengan anak umi. Syok juga mengusik si Amirah dan Miqdad serta bermain dengan Afiqah. Rasa rindu timbul di hati kerana lama sudah rasanya saya tak datang menginap di rumah umi.. Kira-kira pukul 12.00 tengah malam, mata pun semakin lama semakin berat dan kami syahid dibuai mimpi.

06/09/2010
Kami dikejutkan pada pukul 04.15 pagi. Rasa bersalah menjalar diri kerana niat di hati nak bantu umi menyediakan makanan untuk bersahur tetapi terlajak pula tertidur. Emm, makanan pada waktu tu 'simple' tetapi menyelerakan. Kira-kira pada pukul 10.15 pagi kami pun memulakan operasi kami. Kali ini sasaran kami ialah Taman Ria 6. Cuaca yang panas membakar dan menyeringai kulit kami tetapi tidak dihiraukan. Rumah demi rumah kami terus kunjungi dan perasaan risau juga melingkar dalam benak kerana paling kurang 'target' yang kami dapat kumpul ialah Rm 50. Setelah lebih kurang 2 jam 45 minit akhirnya kami membuat keputusan untuk balik ke rumah umi. Kali ini, kami tak sempat habiskan kesemua lorong Taman Ria 6. Hanya 3 lorong sahaja yang sempat kami terjah. Tak pa lah, lain kali kami akan sambung lagi. Yelah, apa tidaknya pukul 02.00 petang nanti kami nak bersiap-siap pergi ke pejabat untuk berusrah dengan abi.

Alhamdulillah, walaupun sekejap tetapi kami dapat mengumpul duit sebanyak Rm 333.00 dan kesemuanya jika dibahagi dengan tiga setiap seorang akan dapat Rm 111.00. Syukur sangat kami ke hadrat Ilahi kerana jika dicampur dengan pungutan semalam dalam Rm 167.00 kesemuanya setiap seorang. Sekurang-kurangnya ringan sedikit beban yang ditanggung. Insyaallah kami akan cuba lagi berusaha memungut derma dalam masa terdekat ni untuk Kursus Amal Islami dan juga Ekspedisi Dakwah.. Terima kasih banyak diucapkan kepada warga Taman Ria yang seikhlas hati menghulurkan sumbangan bagi membantu PERPPIS menjayakan program KAMI ini. Semoga memperoleh ganjaran yang sewajarnya oleh Allah.

Oleh itu, sahabat sekalian..secara kesimpulannya, janganlah malu untuk memulakan perkara yang membawa maslahat kepada umum dan lakukanlah setiap perkara ikhlas kerana Allah Taala. Sekian sahaja coretan saya untuk dikongsi pada kali ini. Sehingga kita berjumpa lagi , Insyaallah.

Sekian.

Coretan pengalaman : Kump. Zinnirah
Masa : 02.19 p.m.
Tarikh : 08/09/2010

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Love...

Why do you love me??

Girl : Why do you love me?
Man: Because I love you very much and thats it!!
Girl : Thats not it!! Tell me the truth!! Why do you love me?? How can you say you love me very much?
Man: Well..actually I love you because yaou're special to me. You're different from any other girls in this world.
Girl : What make you say like that?? Explain to me..I really want to know why do you love me..
Man: Your wish is my command..I love you because your voices make my heart pounded faster than ever you can imagine, you have a beautiful complexion and your smile is sweet, so sweet until I can merely half death if I don't see your smile, you're caring and loving to others, and the most importantly is that you're my inspiration..

Well my friends, from your point of view is that man really in love with the girl? Is that a true love? Come on, tell me guys..

Love ..Its one of the most exciting topics to talk and to be shared together with you. When we talk about love, what comes in our mind? Yeah.. love is a natural feelings that Allah had given to all His servants. It is natural if all human kind want to love someone and want to be loved. Why is anyone falling in love? Of course there is something that can capture their attention like something beautiful, enjoyable and comfortable at something of the love objects. Therefore, its the desire of affecting. Well my friends, we can ask people around us especially those who are called "teenage". Ask them if there have been falling in love with someone with the opponent sex..Most of them will surely say yes..and now ask ourselves the same question..What is the answer? Is it yes or not? Well, only we and God know the answer.

Like I say before that love is something natural that are given by God to His servants. But the main focus is how do we source the feelings that Allah has given to us correctly? If you say that the man really love the girl so much and it is a kind of true love, well you will be surprised because your answer is wrong..Why?If that all the trigger of love that is just because of that(beauty, care,wealth and so on) it is just a humane. What a pity if love is just to give to the imperfection with the lacks of everywhere. Think carefully my dear friends..If you love someone because of his/her beauty, it can fade away, if you love someone because of his/her wealth it will not last forever. It can say we are mean if we try to find something that not remain forever meanwhile we forgot our love to the perfect one that is Allah.. The Creator Of The Universe..

The feeling of love deep down inside us is merely a drop from the Full of Love One that is Allah. Allah loves muttaqins and those who repent and purifying themselves "...the faithful people know better how to manage their love in order to avoid meaningless love. They frame their love with marital based only to Allah. Nowadays we surely seen that our people especially those who are still in 'teen-age' are wrong in posturing their feeling of love. Love, which supposedly to be directed are now reversely directed, love which supposedly to be controlled are now reversely controlled. If we can't guide love correctly and wisely we can easily lose and follow our stuck lust. Just look what happen to our society now.. Statistics show that babies dumpings are one of the high cases that occur and each days there are innocent babies be borned and dumped..And what the mostly shocked parts are mostly teenagers like us that do that (from illegal relationship)!! Yeah, its true. Another prospective is if we can control and use the feeling of love wisely and correctly, it can bring us to eternal peaceness and glory in this world and hereafter.

Well my dear fellows..See how love can bring us.. Choose wisely whether you want a short kind of joy or the long-lasting joy and happiness. Its not wrong that we have a feeling to someone but control it. Don't ever polluted the feeling with our stuck lust. Now its not a suitable time yet. One day, the time will come where we can tie the relationship with marriage. And remember also that Islam not prohibitted marriage. There is good reasons why our religion prohibitted free sex and one of the reasons is that to concerned the dignity of individuals.

Rasullah s.a.w. utterance:

Excluded of my members anyone who doesn't like marriage

This is because marrying is one of the Sunnah Rasul.

Thats all for now I want to share with you. If God will (Insyaallah) I shall share with you again. See you again..Peace on you (Assalamualaikum)

Work dedicated from: Zinnirah's team
Time: 08.19 a.m.
Date: 07/09/2010




Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Indahnya Silaturahim

Persaudaraan ibarat seperti dahan-dahan yang ditiup angin. Walau satu pohon ditiup, tidak selamanya gerak dahan seiring sejalan. Adakalanya seirama, tapi jarang sama. Tergantung mana yang lebih kuat, keserasian batang dahan ataupun tiupan angin yang tidak teratur. Persaudaraan adalah satu anugerah Allah S.W.T. yang teramat mahal nilainya buat mereka yang terikat dengan keimanan. Menghormati yang lebih tua, menyayangi yang lebih muda, saling tolong-menolong sesama manusia merupakan bentuk-bentuk persaudaraan. Namun adakalanya dalam hubungan antara sesama manusia yang terikat dalam tali persaudaraan tersebut acapkali terjadi salah faham, khilaf yang seringkali timbul dan rasa kebencian terhadap saudara muslim sendiri.

Syariat Islam sungguh indah. Ia mengajarkan adab yang benar-benar tinggi dan akhlak yang mulia. Silaturahim adalah resepi mustajab untuk semua. Bahkan Rasulullah S.A.W. menjelaskan bahawa silaturahim termasuk dalam intipati dakwah Islam, sebagaimana diriwayatkan Abu Umamah, dia berkata: Amr bin ‘Abasah As-Sulami r.a. berkata:

Aku berkata: “Dengan apa Allah mengutusmu?” Rasulullah S.A.W. menjawab: “Allah mengutusku dengan silaturahim, menghancurkan berhala dan agar Allah ditauhidkan, tidak disekutukan dengan-Nya sesuatupun.” (HR. Muslim, Kitab Shalatul Musafirin, Bab Islam ‘Amr bin ‘Abasah, no. 1927)


An-Nawawi rahimahullahu menjelaskan hadis ini dengan menyatakan: “Dalam hadis ini terdapat dalil yang sangat jelas untuk memotivasikan diri dalam bersilaturahim. Kerana Rasulullah S.A.W. mengiringkannya dengan tauhid dan tidak menyebutkan bahagian-bahagian Islam yang lain kepadanya (‘Amr). Beliau hanya menyebutkan yang terpenting, dan beliau awali dengan silaturahim.” (Syarh Shahih Muslim, 5/354-355).

Silaturahim ertinya adalah menyambung tali persaudaraan kepada kerabat yang memiliki hubungan nasab. Allah S.W.T. melengkapi perintah untuk menyambung tali silaturahim. Allah S.W.T. berfirman:

“Dan orang-orang yang menghubungkan apa-apa yang Allah perintahkan supaya dihubungkan, dan mereka takut kepada Rabbnya dan takut kepada hisab yang buruk.” (Surah: Ar-Ra’d: 21)

Asy-Syaikh Abdurrahman As-Sa’di rahimahullahu menyatakan ini umum meliputi semua perkara yang Allah S.W.T. perintahkan untuk menyambungnya, baik berupa iman kepada-Nya dan kepada Rasul-Nya, mencintai-Nya dan mencintai Rasul-Nya, taat beribadah kepada-Nya semata dan taat kepada Rasul-Nya. Termasuk juga, menyambung kepada bapa dan ibu dengan berbuat baik kepada mereka, dengan perkataan dan perbuatan, tidak derhaka kepada mereka. Juga menyambung perhubungan kerabat, dengan berbuat baik kepada mereka dalam bentuk perkataan dan perbuatan. Juga menyambung silaturahim dengan isteri, sahabat-sahabat dan hamba sahaya dengan memberikan hak mereka secara sempurna baik hak-hak duniawi ataupun agama.” (Tafsir As-Sa’di, hal. 481).


Rasulullah S.A.W. juga menjelaskan tentang pentingnya membina hubungan silaturahim, sebagaimana dalam sabda beliau: “Seseorang berkata: ‘Ya Rasulullah, beritahukan kepadaku amalan yang akan memasukkan aku ke syurga dan menjauhkanku dari api neraka.” Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan: “Engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan sesuatu dengan-Nya, Mendirikan solat, menunaikan zakat dan menyambung tali silaturahim’.” (HR. Al-Bukhari, 3/208-209, Muslim no. 13). Dan janji Allah terhadap orang yang menyambung tali silaturahmi diantaranya akan dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya sebagiamana hadis yang diriwayatkan dari Anas radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Siapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, hendaknya ia menyambung tali silaturahimnya.” (HR. Al-Bukhari 10/348,Muslim no. 2558, Abu Dawud no. 1693)

Silaturahim adalah kunci terbukanya rahmat dan pertolongan Allah SWT. Dengan terhubungnya silaturahim, maka ukhuwah Islamiyah akan terjalin dengan baik. Setelah kita mengetahui semua hal-hal tentang silaturahim maknanya kita boleh merealisasikan perkataan silaturahim tersebut dalam kehidupan sehari hari.

Wallahu'alam..

Penulisan AJK PERPPIS http://perppis.blogspot.com

Oleh: Team Syabab PERPPIS (Olahan minda & rujukan kitab)
Tarikh: 06. 09. 2010
Hari: Isnin

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Festival Nasyid Sekolah-Sekolah :D

Loading...

Contact Us

Name

Email *

Message *

 

Recent Comment

AmazingCounters.com
Copyright © . SkillBlogger. All Rights Reserved.
Original Template by :-Way2themes. Edited by:-Khairi Yusri