PERPPIS Bahagian Tawau: October 2010
Contact Us:

If You Have Any Problem, Wanna Help, Wanna Write Guest Post, Find Any Error Or Want To Give Us Feedback, Just Feel Free To Contact Us. We Will Reply You Soon.

Name: *


Email: *

Message: *


PERPPIS Tawau

Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU


PENYAKIT

Tentang Penyakit Ada 2 macam penyakit:

  • Penyakit Jasmani
  • Penyakit Jiwa

Penyakit Jasmani
Penyakit Jasmani adalah penyakit yang sudah banyak kita kenal dan hampir seluruh manusia pernah mengalaminya. Hal tersebut dapat kita ubati dengan cara secara medis mahupun secara tradisional/pengubatan alternative.

Penyakit Jiwa
Sedangkan penyakit Jiwa adalah penyakit yang berasal dari dalam diri manusia itu sendiri yang mengakibatkan terganggunya system syaraf,sehingga mengakibatkan gerak geri dari pada manusia tersebut menjadi tidak terkontrol atau tidak normal. Sifat-sifat yang banyak menimbulkan penyakit tersebut;

  • HASAD (iri hati)
  • HAQAD (dengki atau benci)
  • SUUZ-ZAN (sangka buruk)
  • KIBIR (sombong)
  • UJUB (merasa sempurna diri dari orang lain)
  • RIYA (mempamerkan kelebihan)
  • SUMA (cari-cari nama atau kemasyuran)
  • BUKHUL (kikir)
  • HUBBUL MAL (kebendaan)
  • TAFAHUR (membanggakan diri)
  • GHADAB (pemarah)
  • GHIBAH (pengumpat)
  • NAMINAH (bicara belakang orang)
  • KIZIB (dusta)
  • KHIANAT (munafik)

Cara Membersihkan Diri

1. Niat yang baik dan benar

2. Tidak menyekutukan Allah/syirik

3. Solat diawal waktu

4. Membanyakkan solat sunah

5. Tidak batal wudhu

6. Membanyakkan baca Al Quran

7. Membanyakkan wirid/zikir

8. Tidak menyia-nyiakan perkataan dan perbuatan

9. Kurangi makan

10. Kurangi tidur.

Cara Pengubatan

1. Penggunaan ubat Tradisional mahupun modern

2. Meditasi

3. Pemijatan

4. Puasa

5. Doa

6. Penyerahan diri Kepada Yang Maha Kuasa

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

AL-QURAN DAN KELUARGA BAHAGIA

Al-Quran menjelaskan bahawa Nabi kita SAW adalah contoh teladan yang baik untuk dijadikan contoh kepada ciri-ciri keluarga bahagia. Firman Allah SWT :

Maksudnya:
"Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah SAW itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang-orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)".
(Surah Al-Ahzaab : Ayat 74).

Ayat tersebut menjelaskan bahawa mereka yang mengharapkan keredaan Allah dan balasan yang baik di akhirat nanti disamping mereka tergolong dari kalangan mereka yang banyak mengingati Allah, maka bagi mereka contoh ikutan yang terbaik dari segala yang terbaik ialah diri Rasulullah SAW. Hal ini jelas membawa makna bahawa sekiranya kita ingin menjalani hidup dan kehidupan di dunia ini dengan penuh rasa kebahagian dan menikmati penghidupan di akhirat dengan kebahagian, maka kita hendaklah mencontohi diri Baginda SAW dalam apa jua bidang, tanpa berpilih-pilih dan cuba mencontohi yang mana kita rasa bersesuaian dengan diri kita sahaja.


Demikian juga dari sudut kehidupan berkeluarga. Umat Muhammad SAW hendaklah mempelajari, mengkaji seterusnya mengamalkan bagaimana Baginda menjalani hidup dan kehidupan di dunia ini sebagai jambatan untuk menempuh kehidupan yang kekal abadi di akhirat nanti. Maksudnya kebahagiaan di dunia ini berhubung kait dengan kebahagiaan di akhirat. perkara Ini sekaligus menyanggah pendapat mereka yang hanya mementingkan kebahagiaan di dunia semata-mata tanpa mengambil kira kebahagiaan hidup di akhirat. Demikian pula halnya pendapat yang hanya mengutamakan kebahagaiaan hidup di akhirat semata-mata lalu memandang sepi kebahagiaan hidup di dunia ini.

Tiada yang terlebih bahagia kecuali kebahagiaan hidup berkeluarga yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Cuma apa yang mungkin menyebabkan penilaian manusia itu berbeza-beza tentang konsep bahagia itu, ada hubung kait dengan tahap keislaman, keimanan dan ketakwaan masing-masing. Maknanya untuk menerima baik hakikat kehidupan Rasulullah SAW itulah yang terbaik dari yang terbaik, berkait rapat dengan ‘maqam’ atau martabat masing-masing dari sudut keislaman, keimanan dan ketakwaan.

Apabila seseorang itu mempunyai tahap, maqam keislaman, keimanan dan ketaqwaan yang rendah, ia sudah tentu tidak dapat menerima konsep kebahagiaan yang dijalani oleh Nabi SAW yang memperjuangkan hidup dalam taraf kemiskinan dari segi material. Tetapi mereka yang mempunyai tingkat keimanan dan ketakwaan yang tinggi, tidak akan menjadikan material sebagai kayu pengukur kepada makna kebahagiaan itu. Semakin tinggi tahap keimanan dan ketaqwaan seseorang itu maka semakin jelas baginya bahawa kebahagiaan yang hakiki itu adalah seperti mana yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan juga Khalifah Ar-Rasyidin, yang rata-rata melihat kebahagiaan itu berpaksikan keimanan dan ketakwaan yang tinggi, atau dengan kata lain menilai kebahagiaan itu dengan rohani, jasmani dan akal yang sihat tanpa ada mengidap apa-apa penyakit.

Hanya mereka yang benar-benar sihat keseluruhan tiga aspek tadi sahaja yang merasa kebahagiaan yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW itu sebagai kebahagian yang hakiki. Al-Quran pula mahu semua manusia amnya dan umat Islam khasnya memilih kehidupan berumah tangga yang bahagia seperti yang ditunjukkan oleh Nabi SAW. Perkara ini jelas apabila Ummul-Mukminin Saiyiditina ‘Aisyah R.A ditanya mengenai akhlak Rasulullah SAW, beliau segera menjawab bahawa: "Akhlak Rasulullah SAW itu ialah (seperti tuntutan) Al-Quran".

Firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 74, hadis yang baru disebutkan (di atas) dan banyak lagi ayat serta hadis yang mengupas mengenai akhlak dan peribadi mulia Rasulullah SAW jelas menunjukkan bahawa Al-Quran adalah sebagai penjana keluarga bahagia, manakala Rasulullah SAW pula disahkan sebagai contoh yang mesti dikuti oleh seluruh manusia amnya dan umat Islam khasnya, jika benar-benar inginkan sebuah keluarga bahagia dalam erti-kata kebahagian yang hakiki.


KATA MUTIARA:

IBARAT MENANAM PADI DAN LALANG JUGA MENUMPANG TUMBUH,

TETAPI MENANAM LALANG TIDAK AKAN TUMPU PADI,

SAMALAH DENGAN

MENGEJAR AKHIRAT, DUNIA AKAN MENYUSUL,

TETAPI JIKA KAU MENGEJAR DUNIA, AKHIRAT TIDAK AKAN KAU DAPAT.

BY: vokalislamic

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Balaslah Kejahatan Dengan Kebaikan

Di satu sudut pasar Madinah Al- Munawarah ada seorang pengemis Yahudi buta. Hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya dia selalu berkata, "Wahai saudaraku janganlah kami dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya."
Namun tanpa disedari pengemis Yahudi buta, setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan. Tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Begitulah yang dilakukan oleh baginda pada setiap hari sehinggalah ke saat kewafatannya.
Setelah kewafatan Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari Abu Bakar Radhiallahu Anhu (RA) berkunjung ke rumah anaknya Aisyah. Beliau bertanya kepada anaknya, "Anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan?"
Aisyah menjawab pertayaan ayahnya, "Wahai ayahanda, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayahanda lakukan kecuali satu sunnah saja."
"Apakah itu?", tanya Abu Bakar RA.
"Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana," kata Aisyah.
Keesokan harinya Abu Bakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Beliau mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepadanya.
Ketika Abu Bakar RA mulai menyuapkan nasi, si pengemis itu marah sambil berteriak, "Siapakah kamu?"
Abu Bakar RA menjawab, "Aku orang yang biasa."
"Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku," jawab si pengemis buta itu.
"Apabila dia datang kepadaku, tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapkan aku tetapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut," pengemis itu melanjutkan perkataannya.
Abu Bakar RA tidak dapat menahan air matanya. Beliau menangis sambil berkata kepada pengemis itu, "Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu, aku adalah salah seorang daripada sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada lagi. Beliau adalah Muhammad Rasulullah SAW."
Setelah pengemis itu mendengar cerita Abu Bakar RA, dia pun menangis dan kemudian berkata, "Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya dan memfitnahnya. Dia tidak pernah memarahiku walau sedikit pun, malah dia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi. Dia begitu mulia.."
Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadah dihadapan Abu Bakar RA.
- Artikel iluvislam.com

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Blog Mantan PERPPIS (MUSLIMAT)



Senarai Blog Mantan-mantan PERPPIS Tawau (Muslimat)










Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Rehlah 2010

Tempat : Taman Bukit Tawau.


Ceria berada dalam bas Selamat tiba ke destinasi


Masa untuk mendaftar

Sedikit taklimat dan akitiviti bakal bermula..

Antara aktiviti yang di jalankan:
Bermain bola sepak

Mandi-manda Bersiar-siar


Risalah Al-Munir Masak & Makan




Solat jangan lupa..

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Asma Oh Asma

Penyakit Asma merupakan penyakit kronik yang biasanya menyerang saluran pernafasan pada paru -paru yang mana wujudnya radang (inflamasi) pada dinding rongga saluran pernafasan hingga menyebabkan penyempitan pada saluran nafas yang pada akhirnya seseorang itu boleh mengalami kesesakan nafas. Penyakit Asma paling banyak dijumpai di negara-negara maju, terutamanya yang mempunyai level pencemaran udara yang tinggi sama ada disebabkan oleh asap kendaraan ataupun debu padang pasir

Penyakit asma mempunyai tanda dan gejalanya sendiri, antaranya :

§ Pernafasan berbunyi terutama diwaktu mengeluarkan nafas. Tidak semua penghidap asma memiliki pernafasan yang berbunyi, dan tidak semua orang yang nafasnya berbunyi adalah penghidap asma.

§ Sesak nafas akibat penyempitan saluran pernafasan.

§ Batuk berpanjangan pada waktu malam hari atau cuaca sejuk.

§ Penghidap mengadu merasakan dada menjadi sempit.

§ Serangan asma yang teruk boleh menyebabkan penghidap tidak dapat berbicara karena kepayahan dalam mengatur pernafasan.

Pada usia kanak-kanak, gejala awal dapat dikesan seperti rasa gatal dirongga dada atau leher. Semasa serangan penyakit asma, rasa gelabah yang berlebihan dari penghidap boleh memburukkan lagi keadaan. Sebagai reaksi terhadap kecemasan, penghidap juga biasanya akan mengeluarkan banyak peluh.

Masa: 05.03 p.m.

Tarikh: 19 September 2010

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

KISAH JIN MELARIKAN GADIS

Dalam kitab da-hawatif,Abu bakar bin Muhammad bin al-Sakan menceritakan daripada Muhammad bin Ziyad al-kalbi yg diriwayatkn oleh al-'ala bin Barad bin Sinan drpd al-fadl bin habib al-Siraj dari Mujalid drpd al-Sya'bi drpd al-Nadr bin Amru al-Harithiy,beliau mengatakan:
"Semasa kami belum memeluk Islam,kami mendiami sebuah tempat berhampiran dengan sebatang anak sungai.Pada suatu hari saya telah mengutuskan anak saya untuk ke sungai itu untuk mengambil air.Malangnya anak perempuan saya tidak kembali setelah sekian lama kami menunggunya.Akhirnya kami telah mencarinya di kawasan anak air itu tetapi kami gagal menemuinya.Berbagai usaha dilakukan,tetapi ternyata kami benar-benar kehilangannya."

Tragedi itu berlaku pada zaman pemerintahan Umar Al-Khattab sebagai khalifah.Menurut ceritanya lagi,setelah sekian lama menanti katanya,"Ketika saya sedang duduk di hadapan rumah tiba-tiba saya terlihat kelibat seorang manusia yang akhirnya saya kenal pasti merupakan anak perempuan saya yang hilang sekian lama itu.Saya mendakapnya dengan kuat kerana rindu lantas bertanya kepadanya kemanakah beliau menghilang dalam jangka masa ini".

Anaknya yang kelihatan kusut masai dan kurus kering itu menceritakan pengalamannya semasa mengambil air di anak sungai beberapa tahun sebelum itu.

Walaupun berada dalam kalangan jin begitu lama,tetapi beliau tidak pernah diapa-apakan oleh mereka.Golongan jin ini kemudiannaya telah memeluk Islam.Sesuatu peperangan telah meletus antara jin Islam ini dgn puak jin kafir & kemenangan telah memihak kepada jin Islam.Ketua kumpulan jin Islam yang menyembunyikan gadis ini telah mengisytiharkan jika mereka menang,maka dia akan dikembalikan kepada keluarnya.

Apabila menang,mereka telah melaksanakan janji itu dengan pesanan,"Jika engkau masih memerlukan bantuan kami,maka serulah kami dengan cara ceritan yang tertentu ( yang telah diajar kepadanya ),maka kami pasti datang membantu dengan izin Allah."

Selepas itu,sepertimana impian kebanyakan ibu bapa ingin melihat anak-anak mereka berkahwin,maka saya telah menikahkan anak saya ini dengan sepupunya.Pada malam pernikahan,tatkala suaminya ingin mendekatinya,beliau yang tidak mempunyai pengalaman berda dekat dengan lelaki apatah lagi tidur disampingnya,menjerit secara tidak sengaja.

Jeritan ini didengari oleh keluarga angkatnya kumpulan jin Islam itu.Mereka telah datang lalu memberi salam kepada gadis itu dan suaminya.Suaminya mat terkejut mendengar suara itu tetapi tidak melihat sesiapa.Beliau menjadi marah lalu mengatakan sesiapa yang datang menggangu itu akan dicungkil matanya.

Setelah menerangkan perkara sebenar peristiwa pelik itu abrulah suaminya faham.Sebagai balasan ke atas pencerobohan ke rumah mereka itu,suaminya lantas bertanya kepada jin tersebut apakah rawatan yag paling mujarab kepada mereka yang ditimpa demam panas.

Jawapan oleh jin ini adalah dengan menggunakan labah-labah air yang diambil kakinya diikat dengan benang lalu diikatkan kepada anggota sebelah kiri.Dia minta dilakukan perkara itu kepada orang yang sakit,insya-Allah akan sembuh.

Oleh : Ustaz Hj Zahazan Mohamed.
Dalam majalah Solusi Isu NO 18.

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Belajar Pelbagai Bahasa

Hidupan Laut - Sea Life - Al-Hayaatul Bahriyyatu - hai di sheng wu
obor-obor : Jellyfish : Qindiilul Bahri : shui mu
Udang : Prawn : Jambarii : xia
Ikan : Fish : Samakun ; yu
Tapak Sulaiman : Star Fish : Najmatul bahri : hai xing
Ketam : crab : sara-ttonun : pang xie
Kerang : Cockles : Kaukalun ; wu ge
Jerung : Shark : Qirsyun ; sha yu
Lumba-lumba : Dolphin : Dalfiinun : hai tun
Belut : Eel : Thu'baanus samaki : shan yu
Kuda laut : Sea Horse : Farasul Bahri : hai ma
Rumpai Laut : Seaweed : 'Usybul Bahri : Hai cao
Batu Karang : Coral : Alsyu'aabul marjaaniyyati : shan hu
Sotong : octupus : Abu hibri : zhang yu
Penyu : Turtle : Sulhafaatun : hai gui
Binatang Peliharaan : Domestic Animals
: Al-Hayawaanul ma'luufu : xun Liang dong wu
Arnab : Rabbit : Arnabun : tu zi
Lembu : Cow : Baqoratun : niu
Anak Lembu : CAlf : 'ljlin : xiao niu
Anjing : Dog : Kalbun : gou
Ayam Belanda : TUrkey : Diikun Ruumiyyun : huo ji
Angsa : Goose : wizzun : e
Anak Itik : Duckling : Bu-ttoi-ttotun : xiao ya
Itik : Duck : Bat-ttun : ya
Anak Ayam : Chick : Farkhotun : xiao ji
Ayam Batina : Hen : Dajaajatun :mu ji
Ayam Jantan : Cock : Diikun : gong ji
Anak kucing : kitten : Qit-ttotun : xiao mao
Kucing : Cat : Qit-ttun : mao
Kuda : horse : HIshoonun : ma
Kerbau : Buffalo : Jaamuusun : shui niu
Kambing : Goat : ghanamun : yang

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Semut vs Belalang

Saya semut, saya bersyukur dengan apa yang ada......ALHAMDULILLAH......
kamu MANUSIA berSYUKURkah kepada ALLAH?????
udara yang diberi secara percuma, air, kesihatan dan sebagainya.....
itupun mahu diingatkan kah....hello bro sendiri maw ingat lah.
Saya juga tawakkal dengan ALLAH..... : )

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

MASALAH JIWA KERANA CINTA



Fana, itulah perkataan yang tepat apabila berbicara soal cinta. Cinta itu segalanya indah, tapi ramai jua merasai pahitnya cinta.

Selepas saya menulis beberapa artikel yang menyentuh serba sedikit tentang isuevergreen iaitu CINTA, membuatkan diri ditempatkan oleh pembaca menjadi salah seorang dari rujukan. Sedangkan nikah pun belum, ayat power dan sakti untuk mencairkan wanita belum lagi digunakan. Dan sekarang satu demi satu ada yang meminta pandangan.

Saya serba sedikit cuba untuk menjadi pendengar yang setia, bukan untuk memberikan satu jawapan yang tepat dan jitu. Kerana cinta itu masalah dan bicara jiwa. Jiwa pula berbeza-beza tempatnya disetiap manusia. Mana mungkin saya memberikan jawapan melainkan banyak berkongsi cerita bagaimana untuk menguruskan cinta. Memberikan alat kepada mereka untuk mencari jawapan.

Hadir dalam riang. Hadir dalam duka. Hadir dalam keliru. Hadir dalam blurr.

Itulah warna warni pembaca yang tampil untuk berkongsi cerita dengan saya. Sudah semestinya setiap yang hadir, saya raikan dengan hati yang berbunga-bunga.

Cinta diungkap, hati gelisah.

"Amad, anda percaya tentang mimpi tak?" tanya seorang teman maya.

"Mimpi? Nak kata tak percaya, tidak juga. Nak kata percaya, silaplah. Tapi banyaknya tak percayalah. Kenapa tiba-tiba buka bab mimpi ni?" saya menjawab dan pada masa sama cuba memberi ruang keselesaan kepada beliau untuk berkongsi rasa.

"Macam ini, saya semenjak dua tiga hari ini, asyik bermimpi tentang seorang lelaki ni saja. Saya tak nak, tapi sering termimpi," dia bercerita. Lelaki mimpi lelaki? Haru! Kawan maya saya ini adalah seorang wanita. Jadi pantas saja yang masuk dalam mimpinya lelaki.

"Special sangatkah lelaki tu sampai angau begitu sekali?" saya bertanya lagi. Cuba mengumpulkan sebanyak mungkin informasi daripada history taking yang dijalankan.

"Macam ini sebenarnya. Saya ini ada suka seorang lelaki ini. Tapi tahu sahajalah, saya perempuan, bila suka, hanya mampu buat hanya diam saja. Pendam rasa sorang-sorang. Itu ok lagi. Tetapi satu hari, sebelum lelaki itu mahu ke luar negara belajar untuk beberapa tahun, dia datang jumpa dengan saya..." beliau bercerita.

Orang menaruh hati memendam rasa, datang pula sang jejaka pujaan. Mengantuk disorongkan bantai beb. Indah!

"Apa yang dia cakapkan?" tanya saya lagi. Cuba mengumpul simptom.

"Dia cakap dia sukakan saya. Dia janji selepas habis belajar nanti, dia akan datang cari saya kembali, Insyallah. Dan itulah masalahnya. Selepas itu hati saya tak tenang, asyik teringatkan dia. Sedangkan dia di luar negara, tanpa beri keputusan yang pasti," beliau menyambung.

Penantian satu penyeksaan. Keluar daripada kes sebentar, ini terutama untuk muslimat. Jika orang hadir, bertanya soal hati, cubalah menyatakan keputusan itu secepat mungkin dengan berfikir. Jika YA, katakan dengan cepat. Jika TIDAK, katakan dengan cepat. Anda mungkin tidak perasaan dan tidak mengerti, ada lelaki yang tidak keruan hidup tanpa keputusan yang tepat dan cepat.

Jangan seksa mereka dengan penantian yang lama.

"Apa pandangan dan nasihat Amad pada saya? Saya tahu itu silap, tapi macam mana nak baiki dan ubah?"sedih bunyinya.

"Pertama, saya nak sekeh kepala mamat yang cakap sayang tu," saya menjawap.

"Hah, suka hati nak sekeh kepala orang," cepat beliau memberi respon.

"Ops, maaf terlupa pula kepala orang saya nak sekeh itu adalah 'cik abang'," saya bergurau.

"Sebenarnya, orang yang membuat kesilapan paling besar adalah lelaki itu. Anda, rasa suka, rasa minat kepada seseorang, itu wajar saja. Tetapi tindakan lelaki itu adalah amat tidak wajar," saya bagi pandangan.

"Salah lelaki tu? Kenapa? saya tidak faham," dia menyoal balas.

"Silap paling besar lelaki itu adalah dia mengucapkan rasa sayang dia itu pada anda!"

Perasaan wanita, lelaki harus hormati.

Adakah salah meluahkan rasa sayang apabila sememangnya sudah sayang?

Adakah salah menyimpan rasa sayang apabila sememangnya sudah sayang?

Jangan sekali-kali kita menjadi robot cinta. Persoalan dan bicara soal hati dan perasaan diukur dengan digital.

Wanita sebenarnya kompleks hatinya, dan akan mudah dipengaruhi oleh perasaan. Bagi mereka yang tidak menaruh harapan kepada seorang lelaki itu, apabila diuji dengan persoalan berkaitan hati, sudah tidak nyenyak tidur, makan tidak kenyang, mandi tidak basah. Inikan pula yang sudah menaruh harapan.

Mengantuk disorongkan bantal. Tetapi bantal itu bukan bantal biasa, ia bantal fatamorgana. Empuk bicaranya, hakikatnya sensara. Empuknya bisa mengusik hati si gadis, sengsaranya adalah penantian tidak pasti.

Anda! Jika minat dan menaruh harapan kepada si gadis, dan merasakan jalan pernikahan itu masih jauh dipandangan mata, jangan sekali-kali gatal meringankan mulut untuk meluahkan perasaan sayang itu.

Anda mahu pergi jauh, pergilah. Jangan mengusik perasaan si gadis dengan luahan itu. Elok-elok si gadis dapat mengawal diri dengan sangkaan hanya bertepuk sebelah tangan, datang kita untuk bertepuk sama tetapi dalam nada yang tempang.

Kita sebagai lelaki mungkin tidak mengapa, masih mampu mengawal diri. Tetapi mereka? Sedangkan hakikat sebenar jiwa lelaki dan wanita itu berbeza.

Anda mahu pergi dalam masa yang lama, pergilah. Pulang, jika masih ada sisa sayang dan harapan itu, pergilah mencari kembali si gadis. Dan jika si gadis pada saat itu sudah diijabkabulkan dengan jejaka lain, apa susah, cari saja yang lain! Reda dengan ketentuan dan ketetapan Allah SWT itu lebih utama kerana menghadirkan kegelisahan hati pada si gadis itu dosa.

Jadi, bila perlu beritahu yang kita berkenan pada dia?

Apabila sudah berkenan, hadirnya rasa suka dan merasakan jalan untuk ke gerbang pernikahan itu semakin jelas. Pada saat itu, silakanlah mengungkap rasa kasih dan sayang itu kepada ibu bapa si gadis. Bertemulah dengan kedua orang tua si gadis. Mintalah izin dengan ibu bapa si gadis.

Cepat-cepatkanlah kepada shake hand dan lafazkan "Aku Terima Nikahnya".

Lawan jangan layan jangan.

"Dah tu, sekarang dia pun terlepas cakap. Saya pulak dah lama terseksa dengan perasaan ini. Macam mana nak buang ni?" tanya beliau.

Buang jangan, manage perlu. Bagaimana? Cara menguruskan angau yang tidak berpijak ini adalah dengan melupakannya.

Cara untuk melupakan cinta bukanlah dengan memikirkan cara melupakannya. Itu bukan lupa, tapi mengingati cinta secara melupakannya!

Sesungguhnya kaedah terbaik untuk melupakan cinta, ialah dengan menyibukkan diri dengan hal-hal lain yang lebih sesuai dengan masanya.

Sibukkan diri dengan pelajaran dan pengajian seoptima mungkin.

Sibukkan diri dengan kerja-kerja persatuan, aktiviti kemasyarakatan dan lain-lain kegiatan yang bersifat "memberi".

Ustaz Hasrizal

Tidak lupa juga ingin saya berpesan untuk sekian kalinya, masalah sayang, masalah cinta, masalah rindu adalah masalah jiwa. Kembalikan masalah jiwa ini kepada pemilik segala jiwa. Allah SWT. Jangan lepas daripada bermunajat kepada-Nya memohon kekuatan. Jika tidak dijawab dalam satu hari, biarlah terus berusaha hatta 100 tahun sekalipun. Doa tetap doa, kerana kita hamba.

Cinta itu harus fikir, fikir itu harus mengunakan akal, akal mampu sihat dengan hanya disirami iman.

ahakssssss (Diubahsuaikan daripada artikal TAZKIRAH I LUV ISLAM,2010)
by: vokalislamic

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Penerbitan Takwin 1432H Dengan Tajaan



Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Lima Tanda Orang Bijak

Diantara tanda-tanda orang yang bijak adalah :

Pertama, hatinya selalu memiliki niat suci.
Kedua, lidahnya selalu basah dengan dzikrullah.
Ketiga, matanya menangis karena penyesalan ( terhadap dosa-dosanya ).
Keempat, segala permasalahan dihadapinya dengan sabar dan tabah.
Kelima, ia selalu mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

Adakah sifat kita seperti sifat-sifat di atas ?

Jika belum, smoga kita tidak pernah lelah belajar untuk menjadi orang yang bijak.
Bijak dalam menghadapi masalah.
Bijak dalam menghadapi orang laihn.
Bijak dalam berkata.
& Bijak dalam setiap tindakan kita.

Sebuah petikan dari majalah "Tarbawi" edisi 234

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Itulah Hikmahnya

Seorang pelajar madrasah tergesa-gesa ingin pulang ke kampungnya."Di kampung saya muncul seorang guru yang sesat dan telah mempengaruhi saudara & teman-teman saya,saya perlu pulang segera untuk encegah kemungkaran!"."Sabar dulu.Aku ingin mengajarmu sedikit lagi tentang hikmah,"kata gurunya."tak sempat.Saya perlu cepat!"Si pelajar segera bergegas pulang ke kampungnya.

Di sana dilihatnya guru yang sesat itu sedang mengajar."Aku ahli syurga.Aku telah nampak syurga denga mata kepalaku.Sesiapa yang mengikut ajaranku akan masuk ke syurga.Kamu harus berbakti kepadaku dengan menyerahkan segala harta dan tenagamu."Begitulah kata-kata guru yang sesat itu.Apalagi,dia pun berteriak dengan lantang,"Kamu sesat! Tidak ada sesiapapun yang selamat jika mengikut ajaranmu!".

"Berani kau membantah kata-kata ahli syurga!Wahai pengikut-pengikutku,ajar pemuda yang kurang ajar ini!"perintah guru itu kepada para pengikutnya.Para pengikut guru itu segara bertindak.Mereka menumbuk,menampar dan menendang si pemuda yang berani mengecam guru mereka.

Tubuh dan muka yang berlumuran serta tangan yang patah mengejutkan guru pelajar itu.Setelah pelajar itu kembali ke madrasah."Aku dipukul oleh pengikut setia ajaran sesat,"adu pelajar itu kepada gurunya."Dalam usaha mencegah kemungkaran.kita bukan sahaja perlukan keberanian tetapi ilmu serta kebijaksanaan.Mari kita berangkat ke sana!".

Sesampai sahaja di sana mereka terus ke tempat guru sesat itu mengajar."Saya ahli syurga.Saya boleh beri jaminan bahawa sesiapa yang sayang dan berbakti kepada saya akan masuk syurga.Sebelum kamu bertaubat kepada Allah,kamu wajib bertaubat kepada saya,"kata guru sesat itu menjalankan dakyahnya.

"Ya,tuan memang ahli syurga,"tiba-tiba suara guru pelajar itu kedengaran dari belakang.Para pengikut guru yang sesat itu berpaling.Mereka lihat seorang lelaki yang belum mereka kenali mengucapkan perkataan itu.Si guru itu tersenyum sambil berkata,"Saya datang dari jauh untuk bertemu dengan ahli syurga.Guru di tempat saya berpesan,apabila datang bertemu dengan tuan,tidak cukup kita menyerahkan harta dan memberikan tenaga kepada tuan tetapi mesti mengambil cenderahati sebagai bukti kecintaan daripada tuan!".

"Bukti kecintaan daripada saya?Silakan,"kata guru sesat itu dengan senang hati."Guru saya berpesan,jika hendak masuk syurga bersama tuan,hendaklah ada pada kami sehelai bulu daripada mana-mana bahagian tubuh tuan sebagai berkat."Sebaik sahaja berkata sedemikian,dia terus meluru ke hadapan dan menarik janggut guru sesat itu sambil berkata."Ayuh saudara-saudara!Mari kita cabut sebarang bulu pada kulit tuan guru kita sebagai bekalan menuju syurga!"

Mendengar seruan itu,semua pengikut yang taksub itu meluru dan menerpa guru mereka.Ada yang mencabut bulu rambut,bulu dada,bulu ketiak dan bermacam-macam lagi."Aduh,aduh!Sakit!Sakit!"jerit guru sesat itu.Tetapi orang ramai tidak peduli.Mereka ingin masuk syurga.Dagu dan kepala guru sesat itu luka-luka.Darah mengalir.Badannya dihenyak,bahkan kainnya hampir dilondehkan.

"Jangan-jangan!Aku bukan ahli syurga!Jangan cabut bulu-buluku!Aku sakit,Aku sakit!"jeritnya."Dengar tu saudara-saudara!Semua ini tipuan belaka.Dia manusia biasa macam kita juga.Syurga hanya diraih dengan ketaatan yang ikhlas kepada Allah.Jangan bertuhankan manusia,"kata si guru kepada para pengikut guru sesat itu.Sambil merenung pelajarnya dia bertanya,"sekarang kau mengerti?"."Ya,sekarang saya mengerti apa itu hikmah!".

PENGAJARAN :
Dalam berdakwah kebenaran perlu disepadukan dengan kebijaksanaan.Tanpa kebijaksanaan,kebenaran akan ditolak dan yang paling penting,jangan gopoh serta gelojoh dalam berdakwah.

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Arctic Animals & Slimy Critters

ARCTIC ANIMALS

  • Arctic animals are animals that live in the Arctic region or better known as the Arctic Circle.These animals are able to adapt to the region's extremely cold wheather.most of them even have thick white fur to prevent them from getting cold.
  • Polar bear,walrus and arctic fox are example of arctic animals.

POLAR BEAR

  • The largest bears in the world.
  • The adults can weigh to a maximum of 600kg.
  • The male polar bear are generally larger than the females.
  • Their coats can be form white to yellowish in colour.
  • Polar bears have a thick oily fur coat & layer of fat that enable them to spend most of their time on the ice or in the water.
  • Their favourite food is seal but they also eat fish,arctic foxes and birds.

ARCTIC FOX

  • Arctic foxes are small,cat-like animals ( though they are from the dog family ) with short legs & short rounded fury ears.
  • They have bushy tail of about 30 cm long.Their thick fur coat makes them look much larger than they really are.
  • When the snows starts to melt,the fox sheds its winter coat for a thinner greyish-brown coat,but as the summers ends the Arctic fox begins to grow a thicker coat again.
  • As for food,the Arctic fox loves to eats birds,birds' eggs,sea urchins,fish,squirrels,hares and even dead animals.

WALRUS

  • Walruses are a type of huge marine flipper mammals.
  • They weigh from 900kg to 1400kg.
  • The male walruses are longer & heavier than the females.
  • The walruses' skin is brownish in colour and is very thick and wrinkled.
  • They have flat front and hind flippers & they have long sharp tusks which are actually an enlarged form of their canine teeth.
  • For food,walruses feed on clams,mussels,krill,crabs,worms & snails.It will also eat octopus & fish.


    SLIMY CRITTERS
    SNAILS AND SLUGS

Slugs and snails belong to a group called Mollusks.The two may look different,but actually they are the same thing.The only difference is one carries a shell ( snail ) and one does not ( slug ).

Mollusks come in many different forms but are predominantly categorised as soft-bodied animals without any body segmentation.

WHAT DO THEY EAT?

Snails & slugs like damp sports,especially in the garden.They feed on decaying vegetation,fungi,plant leaves,damppaper & cardboard.Besides that,they also eat garden plants.

WHERE DO THEY LIVE?

Snails & slugs are found in a variety of habitats especially in moist environments.Most of them can be found hiding under logs & rocks,in leaf litter or under the bark of trees.During humid weather or times of rainfall they can be seen foraging for food or looking for mates.In some agricultural areas,snails & slugs often cause problems to farmers as huge number of them contaminate harvest.

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Seminar SPM/STPM akan diadakan pada 10 OKTOBER(ahad ini) di Masjid AlKauthar pada pukul 7.30.. Yuran RM5, sijil, makanan, fail & model disediakan..harap datang & ajak rakan-rakan.

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Lamar lelaki langkah terpuji


ADA si teruna yang lambat menyatakan hasrat menyunting pilihan hati lalu jatuh ke pihak lain. Begitu juga halnya de ngan seorang wanita yang tertarik dengan lelaki yang dirasakan calon sesuai untuk dijadikan suami namun disebabkan dia hanya menunggu akhirnya turut terlepas peluang.

BERSATU...pasangan hidup adalah teman yang akan bergandingan dalam melaksanakan ibadat sebagai hamba Allah di muka bumi ini. - Gambar hiasan

IKAT PERTUNANGAN...tiada larangan dalam Islam jika wanita membuat lamaran terhadap lelaki yang layak menjadi pasangan hidupnya. Apa yang berlaku itu berkait rapat dengan soal lambat menzahirkan lamaran.
Perigi mencari timba pula merujuk kepada wanita yang berusaha mencari lelaki untuk dijadikan teman hidup.

Namun dalam masyarakat kita perkara berkenaan dianggap lari daripada adat dan budaya.

Mungkin ‘tugas’ itu sukar dan mustahil kerana ia tidak pernah dilakukan dalam masyarakat kita.

Lihat saja sejarah Siti Khadijah yang bertindak ‘berani’ melamar Nabi Muhammad s.a.w. Beliau tidak berasa rendah diri walaupun jarak usianya dengan Rasulullah agak jauh.

Bagaimana dengan wanita moden yang mahu mencontohi tindakan Siti Khadijah? Kita semua tahu, Siti Khadijah berketurunan bangsawan yang kaya-raya.

Bukan saja mempunyai perniagaan besar, tetapi beliau juga disegani kerana mempunyai kebijaksanaan dan sopan-santun tinggi.

Bagaimana jika wanita datang menyunting lelaki pilihannya dengan menggunakan orang perantaraan bagi menyampaikan hasratnya?

Mungkin kaum wanita mengang gap usaha mereka itu sebagai ‘terhegeh-hegeh’ dan sebab itulah ia gagal dilaksanakan.

Diharap selepas ini kaum wanita terbuka hatinya untuk merubah budaya.
Wanita meminang lelaki adalah sesuatu yang lumrah. Selain Siti Khadijah meminang Rasulullah dan Saidina Umar juga pernah meminang Saidina Abu Bakar untuk puterinya Siti Habsah.

Jika mereka bertemu dengan lelaki yang layak menjadi pasa ngan maka ambillah peluang untuk memulakan lamaran. Jangan takut untuk mencuba dan berasa malu kerana jika ditolak sekalipun Allah pasti menjanjikan insan yang lebih baik untuk mereka.

Pernah pinangan Umar ditolak Saidina Abu Bakar, tetapi penolakan itu dilakukan dengan cara paling terhormat. Namun selepas itu Umar mendapat calon yang lebih baik apabila Rasulullah memperisterikan Siti Habsah.

Jelas Allah tidak akan mengecewakan hamba yang bersungguh melaksanakan syariat-Nya. Sayang sekali, malu kita tidak merujuk kepada syariat.

Sebuah hadis yang diriwayatkan Anas berkata: “Ada seorang wanita yang datang menawarkan diri kepada Rasulullah dan berkata: “Ya Rasulullah! Apakah kau memerlukan aku?” Puteri Anas yang hadir ketika mendengar perkataan wanita itu mencelanya dengan mengatakan dia tidak punya harga diri dan rasa malu. “Sungguh memalukan dan betapa buruknya...!” Anas berkata kepada puterinya itu: “Dia lebih baik daripadamu! Wanita itu senang kepada Nabi dan menawarkan dirinya!” (Riwayat Bukhari)

Pendakwah dan Pengarah Penyelidikan dan Modul Fitrah Perkasa Sdn Bhd, Pahrol Mohamad Juoi, berkata malu dalam Islam mesti diukur atas dasar iman.

“Tidak seharusnya seorang wanita berasa malu untuk memulakan langkah untuk melamar lelaki yang dirasakan layak untuknya.

“Malah, tiada tentangan dari sudut akidah, syariah dan akhlak Islamiah terhadap perkara berkenaan,” katanya.

Beliau berkata pendekatan yang digunakan perlu selaras dengan prinsip dan matlamat yang bertepatan dengan nilai agama.

“Umpamanya, wanita perlu menggunakan orang tengah iaitu keluarga, sahabat dan orang yang boleh dipercayainya untuk tujuan melamar.

“Jika diterima, alhamdulillah dan jika ditolak sekalipun tidak mengapa. Allah tetap menilai percubaan itu sebagai amal soleh kerana mereka sudah melakukan sesuatu yang halal dan harus di sisi Islam,” katanya.

Pahrol berkata tidak timbul soal perigi mencari timba kerana dalam sejarah Islam ada pihak wanita yang meminang lelaki dan begitulah sebaliknya.

“Kedua-dua cara berkenaan boleh dilaksanakan. Apabila ada wanita melamar lelaki yang dirasakan baik untuk dijadikan pasangan hidup ia adalah usaha yang sangat terpuji.

“Berjaya atau tidak, bukan soalnya kerana Allah menilai usaha berkenaan. Jangan sesekali berasa diri direndahkan.

Mereka perlu berasa malu jika terbabit dengan pergaulan bebas, pendedahan aurat dan tindakan haram lain untuk mendapatkan pasangan hidup,” katanya.

Beliau berkata pasangan hidup adalah teman yang akan bersama-sama membentuk keluarga dalam menjalani ibadat sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini.

“Ini misi besar dan berat. Bermula dari keluarga barulah terbentuknya sebuah masyarakat, negara dan ummah. Untuk membentuk keluarga ini perlu kepada lelaki kepada wanita.

“Wanita tidak seharusnya rasa ‘terhegeh-hegeh’ atau tidak laku. Wanita yang dikatakan tidak laku dan terhegeh-hegeh ialah mereka yang mendedah aurat, berkelakuan tidak senonoh dan bergaul bebas sehingga ke tahap hilang rasa malu, menggadai iman serta akhlak Islamiah.

“Bagaimana umpan begitulah ikan yang akan kita dapat. Jangan terkejut jika wanita yang mendedah aurat (seksi) akan mendapat lelaki hidung belang sebagai pasangannya,” katanya.

Berdasarkan sejarah yang masy hur, Pahrol berkata Siti Khadijah tertarik dengan keperibadian Nabi Muhammad yang mempunyai sifat jujur dan bijak ketika menjalankan perniagaan.

“Semua maklumat itu diperoleh daripada hambanya, Maisarah yang ditugaskan membantu serta mengiringi Rasulullah ketika berniaga.

“Sepanjang bermusafir Maisarah melihat, merasai dan meyakini bahawa Nabi Muhammad memang seorang yang baik kemudian menyampaikan laporan kepada tuannya Siti Khadijah.

“Khadijah mempunyai ketajaman menilai sumber maklumat. Apabila maklumat yang diterima diyakini benar, Siti Khadijah bertindak memanggil bapa saudaranya dan saudaranya yang lain untuk menyatakan hasrat melamar Nabi Muhammad.

“Allah mengkabulkan hajatnya dan lamarannya diterima,” katanya.

Beliau menasihatkan perkara utama untuk mencari pasa ngan ialah menjaga akhlak dan keperibadian selain memastikan maklumat pasangan itu benar.

“Carilah saudara, rakan, ustaz atau sesiapa yang terdekat de ngan lelaki pilihan kita. Setelah ada maklumat yang benar, dirikan solat istikharah untuk meminta Allah perteguhkan keputusan yang sudah ada atau meminta petunjuk membuat keputusan yang belum ada.

“Orang yang bersolat istikharah tidak akan kecewa kerana solatnya bukan saja mencari petunjuk Allah dalam membuat keputusan yang belum pasti, tetapi turut juga meminta diperteguhkan hati melaksanakan keputusan yang pasti.

“Selepas menetapkan keputusan, teguhkan azam dan terus bertawakal. Kemudian segerakan urusan lamaran dengan memilih wakil yang baik bagi urusan meminang dan seterusnya segerakan perkahwinan,” katanya.

Pahrol berkata bagi mereka yang sudah berusaha mencari pasangan, tetapi masih belum berjaya perlu bersangka baik kepada Allah.

“Penangguhan itu satu ujian yang pasti ada hikmahnya. Mung kin Allah hendak selamat kan mereka daripada mendapat suami yang jahat, pendera dan tidak bertanggungjawab.

“Jadi, berusahalah sambil menunggu ketentuan daripada Allah. Jangan membuat keputusan untuk tidak berkahwin sampai akhir hayat kerana ia bertentangan dengan syariat dan fitrah.

“Golongan yang menentang peraturan Allah akan menderita jiwanya dan hidup dalam kesepian. Dalam apa saja keadaan, beribadatlah sehingga kita berasa letih untuk melakukan maksiat,” katanya.

Beliau berkata gelaran seperti ‘andartu’ dan ‘andalusia’ tidak sewajarnya dilemparkan kerana hakikatnya mereka sedang diuji Allah.

“Orang yang diuji sepatutnya dibantu, dikasihi dan didoakan. Masyarakat Islam sepatutnya memikirkan bagaimana kaedah untuk mencarikan jodoh buat mereka,” katanya.

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Festival Nasyid Sekolah-Sekolah :D

Loading...

Contact Us

Name

Email *

Message *

 

Recent Comment

AmazingCounters.com
Copyright © . SkillBlogger. All Rights Reserved.
Original Template by :-Way2themes. Edited by:-Khairi Yusri