Demi Masa, Manusia Rugi... | PERPPIS Bahagian Tawau PERPPIS Bahagian Tawau: Demi Masa, Manusia Rugi...
Contact Us:

If You Have Any Problem, Wanna Help, Wanna Write Guest Post, Find Any Error Or Want To Give Us Feedback, Just Feel Free To Contact Us. We Will Reply You Soon.

Name: *


Email: *

Message: *


PERPPIS Tawau

Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Demi Masa, Manusia Rugi...

بسم الله الرحمن الرحيم

Daripada Ibn Abbas ra katanya, Rasulullah SAW bersabda: "2 nikmat yang seringkali dirugikan oleh kebanyakan manusia ialah kesihatan dan masa lapang."

2 nikmat ni (kesihatan dan masa lapang) telah di-'declare' oleh Rasulullah sebagai nikmat yang selalu dirugikan oleh KEBANYAKAN manusia. Nak ke kita masuk dalam kelompok 'KEBANYAKAN manusia' tu? Cuba refleks diri kita, kita ni termasuk dalam golongan yang rugi ni ke?


Kita selalu membazir masa tak? Hmmmmmmm
"Masa itu umpama pedang, sekiranya kamu tidak memotongnya, ia akan memotong kamu."

Dalam Surah Al-Asr, Allah berfirman:

وَالْعَصْرِ.

Demi masa.

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ.

Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian.

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati (supaya mentaati) kebenaran dan nasihat menasihati (supaya menetapi) kesabaran.

Sekali lagi, dalam Quran. Allah cakap manusia ni dalam KERUGIAN. Nak ke kita termasuk dalam kalangan orang-orang yang rugi? Dalam ayat 3 tu, Allah dah bagi jalan untuk kita KELUAR daripada kelompok KERUGIAN. Macam mana? Dah jelas dalam ayat tu.

4 perkara:-

1) Beriman.
2) Beramal soleh.
3) Berpesan-pesan dengan kebenaran.
4) Berpesan-pesan dengan kesabaran.

Mudah kan? Tetapi ramai yang ENGGAN.

Rasulullah SAW bersabda: "Setiap umatku akan memasuki Syurga kecuali orang yang enggan." Kata mereka (para sahabat): "Ya Rasulullah, siapakah orang yang enggan itu?" Jawab Rasulullah: "Sesiapa yang mentaatiku, ia masuk Syurga dan sesiapa yang menderhakai aku, maka sesungguhnya dialah yang enggan." (Sohih Bukhari)

Sama-sama muhasabah diri sendiri. Sekadar peringatan buat diri sendiri dan orang lain. Moga bermanfaat. :)
Like the Post? Share with your Friends:-

Team SB
Dicatat Oleh: PERPPIS Tawau

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Festival Nasyid Sekolah-Sekolah :D

Loading...

Contact Us

Name

Email *

Message *

 

Recent Comment

AmazingCounters.com
Copyright © . SkillBlogger. All Rights Reserved.
Original Template by :-Way2themes. Edited by:-Khairi Yusri