PERPPIS Bahagian Tawau: March 2012
Contact Us:

If You Have Any Problem, Wanna Help, Wanna Write Guest Post, Find Any Error Or Want To Give Us Feedback, Just Feel Free To Contact Us. We Will Reply You Soon.

Name: *


Email: *

Message: *


PERPPIS Tawau

Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU
7 Kunci menuju ketenangan hati :

1. Jangan tergantung pada orang lain sebaliknya bergantunglah pada Tuhanmu iaiti Allah s.w.t krn Dialah yg layak untuk kita berharap . . .

2. Jangan berburuk sangka terhadap orang lain kerana ia akan membicarakan/menghinamu. (berpikirlah positif). . .


3. Jangan selalu mengingati permesalahan di masa lalu.. .


4. Jangan menyimpan kemarahan, dendam dan kebencian krn apabila wujudnya 3 benda ini hati kta tidak akn tenang. . 


5. Jangan menyimpan rasa dengki, cemburu dan iri hati terhadap orang lain. . .


6. Jangan membiasakan diri dengan sikap terburu buru dlm melakukan sesuatu. .. Maka dari itu manage-lah waktumu..
7. Jangan khawatir akan hari esok. .krana  Tuhan menjanjikan masa depan, dan harapan kita yg tidak akan pernah lenyap. ..

                               " Ketuklah, maka pintu akan terbuka."
                     Ingatlah pada Nya, maka Ia akan mengingatmu.
                   Berdoalah, maka keluh kesahmu akan didengarkan.

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Menolak Permusuhan..(Musuh VS Sahabat)


                                    




...Tolaklah kejahatan yang ditujukan kepada kamu dengan cara baik; Apabila engkau  berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, DENGAN SERTA-MERTA AKAN MENJADI SEOLAH-OLAH SAHABAT KARIB.(Surah fussilat: 34) ...


Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Duhai Remaja.,'Bola Berjemaah atau Solat Berjemaah'

Bismillahiramanirahim.
Cecep : Memet, aku jarang tengok kau main bola di padang.
Rumah kau kan dekat dengan padang.
Kau dah tak pandai main bola kah ?
Memet : Cecep, aku jarang tengok kau solat berjemaah di masjid.
Rumah kau kan dekat dengan masjid.
Kau dah tak pandai solat berjemaah kah ?

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

untuk sahabatku si bingung.



Hassan al-Basri r.a. berkata: "Ketika saya berkeliling di jalan-jalan kota Bashrah dan di pasarnya dengan seorang pemuda ahli ibadah, tiba-tiba saya melihat seorang tabib yang sedang duduk di atas kerusi."
Dia dikelilingi oleh laki-laki, perempuan dan anak-anak.
Di tangan mereka masing-masing terdapat gelas yang berisi air. Mereka meminta petua dan ubat untuk penyakitnya.
Kemudian, pemuda yang bersamaku maju ke depan tabib, lalu dia berkata:
"Wahai tabib, apakah kamu punya ubat yang mampu membersihkan dosa dan menyembuhkan penyakit hati? "
Kemudian, si tabib itu menjelaskan:
"Ambillah sepuluh macam ramuan: 
  1. Ambillah akar pohon fakir bersama akar-akar pohon tawaddhu' (kerendahan hati),
  2. Campurkanlah padanya tumbuhan taubat,
  3. Taruhlah ke dalam bekas keredhaan,
  4. Tumbuklah dengan penumbuk qana'ah,
  5. Masukkan dalam kuali taqwa,
  6. Lalu tuangkanlah padanya air malu,
  7. Didihkanlah dengan api mahabbah,
  8. Tuangkanlah ke dalam gelas syukur,
  9. Kemudian kipaslah dengan kipas harapan,
  10. Lalu minum dengan sudu pujian.
Sesungguhnya jika kamu mengerjakan hal itu, maka akan menjadi ubat bagimu dari semua penyakit dan bencana di dunia dan di akhirat." - Dipetik daripada Kitab Nashaihul 'Ibad, Imam Nawawi.

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

. . .PETUA HARI INI. . .







[PETUA IMAM SYAFIE]










Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

PROGRAM BULANAN KALI KE-3 (PERPPIS)

Alhamdulillah syukur kehadrat ALLAH swt kerana dengan izinnya PROGRAM BULANAN PERPPIS KALI KE-3 dapat berjalan dengan lancar jayanya. Syukur juga kami panjatkan kerana program kali ini telah mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada peserta.






kuliah maghrib

kuliah isyak


makan malam

taklimat program & pembahagian kumpulan 


sesi ta'aruf


LDK 1 (menyusun ayat Al-qur'an)


Riadah & LDK 2 (tazkirah beracun)


penyampaian cenderamata kepada pemenang 
&
peserta contoh

Semoga program kali ini dapat memberikan input yang berguna kepada para peserta. Dengan itu moga istiqamah dalam program ini dan JUMPA LAGI PADA PROGRAM BULANAN YANG AKAN DATANG INSYAALLAH...

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

...Ya Allah...





Ya Allah..
Jadikanlah aku
hambaMu yang penyabar
dan sabar akan setiap dugaanMu..
sungguh aku lemah tika ini..
sabarkanlah hamba ini..


Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Terima Kasih Ya Allah....


Bismillahirrahmanirrahim,

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,..

Alhamdulillah, tiada lafaz yg mampu aku ucapkan di atas segala keindahan rasa yang aku alami, rentetan rasa syukurku terhadap kejayaan demi kejayaan yg Engkau kurniakan kepada insan2 yg sangat hanba cintai dan sayangi..SubhanaAllah , hamba panjat seribu pujian Khaliqku yg Maha Pencinta,Ya Allah terima kasih atas nikmat dan rahmatMu kepada kami..
..Ya Allah peliharalah hati-hati kamii  agar tiada noda angkuh, riak, jua takabbur yg menjengah ke hati-hati kami..

Barangkali benar katanya, “Kerja keras kita ini jangan di lihat akan meningkatnya pangkat di dunia, namun saksikanlah kejayaan yg menyusul yg Allah permudahkan bagi kalian semua”
..masih ku ingat akn pesanan-Nya "Allah akn mmbantu kamu sekiranya kamu membantu agama Allah..


Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

25 PESANAN LUKMANUL HAKIM...,..


Hai Anakku...
Ketahuilah sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam,bnyak manusia yg karam ke dalamnya..Bila engkau ingin selamat agar jgn karam.,layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA.,ISInya ialah IMAN.,dan LAYARnya adalah TAWAKAL KPD ALLAH.


Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

10 Muwasafat Tarbiyyah . .

...Aspek-aspek seorang dai'e muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang muslim yang sempurna....
 Antara sifat-sifat yg perlu ada pada seorng dai'e ialah;


1.Kuat Tubuh Badan(Qawiyyal Jism)
-Dakwah merupakan satu tanggungjawab dan tugas yang berat.,oleh itu seorang dai'e memerlukan tubuh badan yg sihat dan kuat untuk mnempuh segalanya..
..Rasulullah s.a.w bersabda:Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mumin yg lemah,tetapi pada keduanya ada kebaikannya

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

6 KUNCI KEMENANGAN


Allah telah berfirman dalam surah al-anfal 45-47, maksudnya :

45) "wahai orang yang beriman, apabila kamu bertemu dengan pasukan (musuh), hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)".

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

KEMPEN SENYUM SOKMO .. , ..

 

Alangkah mudahnya membina rangkaian persahabatan
Willian Syakarspere mengatakan:"Apa yang anda kehendaki akan lebih cepat di perolehi dengan SENYUM daripada memotong dengan pedang"

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Muhasabah

Doa Saidina Ali ketika bermunajat pada-Nya

ILLAHI...
Adakah orang yang telah menikmati manisnya cinta-Mu
Akan menggantikan pengganti selain-Mu
Adakah orang yang telah bersanding di samping-Mu
Akan mencari ganti selain-Mu

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Bilakah Izrail mencabut nyawa?


Izrail, salah satu nama malaikat yang diketahui umat Islam. Tugasnya sudah tentu mencabut nyawa selain beribadah kepada Allah, tuhan semesta alam. Mungkin ramai yang tertanya bagaimanakah Izrail mampu mencabut nyawa makhluk yang terlalu banyak di muka bumi Allah ini bukan? Ya, dia mampu mengambil nyawa kerana kekuasaan untuk mencabut nyawa yang telah Allah berikan padanya sama banyak dengan makhluk yang Allah ciptakan.
Dikisahkan, ketika Allah mencipta Al-Maut (kematian) dan menyerahkan kepada Izrail, maka berkata malaikat Izrail, “Wahai Tuhanku, apakah Al-Maut itu?”. Maka Allah menyingkap rahsia Al-Maut itu dan memerintah seluruh malaikat menyaksikannya. Setelah seluruh malaikat menyaksikannya Al-Maut itu, maka tersungkurlah semuanya dalam keadaan pengsan selama seribu tahun. Setelah para malaikat sedar kembali, bertanyalah mereka, “Ya Tuhan kami, adakah makhluk yang lebih besar dari ini?” Kemudian Allah SWT berfirman: “Akulah yang menciptakannya dan Akulah yang lebih agung daripadanya. Seluruh makhluk akan merasakan Al-Maut itu”.
Kemudian Allah memerintahkan Izrail mengambil Al-Maut. Walau bagaimanapun, Izrail khuatir jika tidak terdaya untuk mengambilnya sedangkan Al-Maut lebih agung daripadanya. Kemudian Allah memberikannya kekuatan, sehinggalah Al-Maut itu menetap di tangannya. Malaikat Izrail diberi kemampuan yang luar biasa oleh Allah hingga barat dan timur dapat dijangkau dengan mudah olehnya.
Tanda-tanda kematian seseorang

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Alhamdulilah Allah Kurniakan Sahabat

Assalamualaikum W.b.t..
sahabat.........

Izinkan mata penaku menari, mencari irama penghargaan buat ikatan persahabatan yang terindah dan tidak ternilai ini.


Sahabatku...

Aku suka waktu kau mendorongku bersamamu. Menjadi mawar aspirasi di Taman Larangan buat sembahan raja mujahid di Syurga Idaman.

Aku suka waktu kau memberi bimbingan untukku tidak menjadi seperti epal yang berselerakan di tanah.
Aku suka waktu waktu kau memintaku kekal sebagai epal larangan di puncak yang di jamin keberkatan.
Aku suka waktu kau menceritakan perihal srikandi yang menjadi idola pemudi muslimah. Kekal berjuang walau nyawa menjadi taruhan.

Seperti Mashitah, di pujuk anak kecilnya menyusul jalan ke syurga. Juga seperti Sumayyah yang bias menggegar dunia. Fatimah Az-zahra, penghulu wanita syurga Rabiatul Adawiyyah, bahkan Ainul Mardhiah yang bakal dinobat sebagai pemaisuri buat Raja Syahid kerana berjihad mempertahankan kedaulatan Islam.

Aku gembira kerana mengenalimu sebagai SAHABATKU...


Teman,
injak kakiku terasa longlai ke udara,
Tiada rasa sayu,
Tiada rasa pilu.
Andai aku tiada,
Abadikan memori kita bersama...
Pahatkan tanda kuburku,
Dengan kasih sayang kalian,
Seharum mawar putih,
Dan wangian kasturi..
 flower flower flower

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on


amalan ditakuti iblis

IBLIS gentar dengan soalan Nabi Muhammad ketika diarah bertemu baginda oleh Allah dan di bawah ini adalah sebahagian lagi daripada keseluruhan soalan perlu dijawab makhluk dilaknat itu:

Amalan yang menyakiti iblis Nabi Muhammad menyoal iblis berkaitan amalan yang dapat menyakiti makhluk dilaknat Allah itu. “Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang daripada umatku yang hendak SOLAT?” Iblis menjawab PANAS DAN GEMENTAR lantas baginda bertanyakan mengapa.

Iblis menjawab: “Sebab setiap seorang hamba BERSUJUD SEKALI kepada Allah dan Tuhan MENGANGKATNYA SATU DARJAT.” Baginda bertanya lagi: “Jika seorang umatku BERPUASA, jika ia BERHAJI dan jika ia membaca al-Quran.” Iblis menjawab: “TUBUHKU TERASA TERIKAT HINGGA IA BERBUKA, aku seperti orang gila dan aku berasa meleleh laksana timah di atas api.” Apabila ditanya jika seseorang umat Muhammad BERSEDEKAH, iblis menjawab ia sama seperti individu berkenaan MEMBELAH TUBUHNYA DENGAN GERGAJI.

Baginda kemudian bertanya mengapa iblis terasa seperti itu, lantas makhluk dilaknat Allah itu menjawab: “Sebab dalam SEDEKAH ADA EMPAT KEUNTUNGAN baginya iaitu keberkatan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya.” Baginda meneruskan soalan:

“Apa yang dapat MEMATAHKAN PINGGANGMU?”

dan iblis menjawab: “Suara kuda perang di jalan Allah.”

Soal baginda seterusnya: “Apa yang dapat MELELEHKAN TUBUHMU?”

dan dijawab: “Taubat orang yang bertaubat.” Nabi Muhammad meneruskan soalan: “Di manakah kau MENAUNGI ANAK-ANAKMU DI MUSIM PANAS?” dan iblis menjawab: “Di bawah kuku manusia.”

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on


Petani Kerjaya Terbaik Dalam Islam?

                                 alt  


Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

COUPLE...???



SOAL JAWAB MENGENAI COUPLE….

KAMI HANYA BERBUAL-BUAL, BERBINCANG, BERTANYA KHABAR,MINUM-MINUM DI KAFE.
ADAKAH ITU MENGHAMPIRI ZINA? 
-Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan. 

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

KENAPA HAFAZ QURAN...???

Hafaz bermaksud "Jaga". adakah kita jaga al-quran kita (kalam ALLAH)...
Tepuk dada tanya iman...!
Jika anda mahu al-quran itu menjadi pembela anda di hari akhirat kelak maka bacalah...
Jika kamu berpaling padanya maka binasalah kamu...

Firman Allah Taala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ


"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." [At-Tahrim, 66: 6]

Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Demi Masa, Manusia Rugi...

بسم الله الرحمن الرحيم

Daripada Ibn Abbas ra katanya, Rasulullah SAW bersabda: "2 nikmat yang seringkali dirugikan oleh kebanyakan manusia ialah kesihatan dan masa lapang."

2 nikmat ni (kesihatan dan masa lapang) telah di-'declare' oleh Rasulullah sebagai nikmat yang selalu dirugikan oleh KEBANYAKAN manusia. Nak ke kita masuk dalam kelompok 'KEBANYAKAN manusia' tu? Cuba refleks diri kita, kita ni termasuk dalam golongan yang rugi ni ke?


Dicatat Oleh: PERPPIS Bahagian Tawau on

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Festival Nasyid Sekolah-Sekolah :D

Loading...

Contact Us

Name

Email *

Message *

 

Recent Comment

AmazingCounters.com
Copyright © . SkillBlogger. All Rights Reserved.
Original Template by :-Way2themes. Edited by:-Khairi Yusri