TARBIYAH HATI…. | PERPPIS Bahagian Tawau PERPPIS Bahagian Tawau: TARBIYAH HATI….
Contact Us:

If You Have Any Problem, Wanna Help, Wanna Write Guest Post, Find Any Error Or Want To Give Us Feedback, Just Feel Free To Contact Us. We Will Reply You Soon.

Name: *


Email: *

Message: *


PERPPIS Tawau

Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

TARBIYAH HATI….


Surah Al- Baqarah : 286
“….Allah tidak memberati seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…”

Surah Al-An’am : 160
“…mereka tidak sedikit pun dirugikan (dizalimi)..”

Saat hati diuji dengan ujian hati dan perasaan,terasa hati seorang hamba ini merasa sangat lemah..awan kesedihan mula berarak dalam jiwa dan pastinya air mata tidak mampu ditahan lagi untuk jatuh menyembah bumi..Terasa ingin meronta dan bebas terbang daripada perasaan yang bergelora,ingin lepas daripada rasa kecewa…Maka berdoalah andai ujian ini adalah tarbiyah untuk mendekatkan diri dan jiwa seorang hamba pada Tuhannya,jadikanlah setiap hamba yang diuji redha melaluinya..Janganlah bersedih…hingga hanyut dalam ombak kesedihan yang tak selayaknya menumpahkan air mata yang berharga..air matamu untuk ILAHI…
Duhai hati yang bersedih,
Duhai hati yang merajuk,
Kita hanya HAMBA,
Tidak layak meminta dan memiliki…
Sedarilah duhai hati,
Belenggu ini menyakitkan aku..
Lepaskanlah aku duhai hati,
Aku merayu…
Merayu agar engkau lebih tegar..
Yakinlah duhai hati,
Ujian ini satu tarbiyah,
Tanda kasih Rabbul Izzati

Pastinya ada dosa yang telah lama dilakukan hingga Allah menguji sedemikian rupa.Pastinya ALLAH tidak akan menzalimi hambaNya tetapi kita lah yang sering membawa diri ke dalam lembah kezaliman..Ia disebut dalam surah Yunus : 44
“Sesungguhnya Allah tidak menzalimi manusia sedikit pun tetapi manusia itulah yang menzalimi dirinya sendiri”
Teringat pada satu hadis Qudsi:
“Aku mengikut persangkaan hambaKu.Jika dia bersangka baik maka akan Aku berikan kebaikan dan jika dia berburuk sangka pada Ku maka keburukanlah yang akan menimpanya.”
Bersangka baiklah pada Allah.Ujian itu sebagai tarbiyah untuk kita menjadi hamba yang lebih tegar menghadapi mehnah seterusnya bahkan lebih besar dan berat.Yakin pada diri dan letakkan kepercayaan pada ALLAH..dan ingatlah pada ayat dalam surah Al-Baqarah:216
“..tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu..Allah maha mengetahui sedang kamu tidak mengetahui..”
Adakah pengetahuan kita lebih daripada ALLAH? Bukan kah kita hambaNya yang bersifat lemah?
HAMBA adalah makhluk yang sentiasa bersedia untuk menerima dan pastinya tidak layak memiliki..HAMBA rela disakiti kerana dia tiada kuasa untuk menyakiti..Maka selayaknya kita menerima segala peraturan dan ketetapan yang ALLAH berikan.Dan pastinya ujian juga suatu pemberian dan pemberian selayaknya disyukuri.Maka bersyukurlah atas ujian yang diberi kerana ia juga adalah nikmat..Nikmat yang diperolehi dengan pandangan mata hati yang penuh dengan iman melalui hikmah . Bukankah hikmah harta orang mukmin yang bijak? Oleh itu,syukurilah dan cari hikmah disebalik ujian yang dilalui..
“..dan terhadap nikmat Tuhanmu hendaklah kamu nyatakan(bersyukur)”
Surah Ad-Duha:11
Bagaiman bersyukur dalam kesakitan,kesengsaraan dan kesedihan serta kekurangan??
Berusahalah mengukir senyuman di bibir,maniskan wajah untuk tunjukkan kita redha menerima ujian itu.Panjatkan rasa syukur dengan lafaz hamdallahdan berdoa pada Allah moga diperlihatkan kebaikan disebalik kesabaran..Jangan lupa pada sifat SABAR,kerana sabar itu buah iman dan banyak ganjaran nya di sisi Allah.Bertawakal pada Allah dan berdoa diringankan menghadapi ujian.
Jangan sesekali menyesali sesuatu pemberian kerana segala ketentuan dari ALLAH adalah yang terbaik.. Baiknya suatu ujian itu bergantung pada sifat sabar..sama ada cepat atau lambat,tawakal pada Allah itu perlu KUAT. Sia-sia kah bertawakal?
“Tidak! Barangsiapa menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah,dan dia berbuat baik ,dia mendapat pahala di sisi Allah dan tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati”

Surah Al-Baqarah:112
Nah! Inilah ubat dan penawarnya ..serahkan diri sepenuhnya pada ALLAH kerana pastinya kita tidak terlepas daripad ujian Nya..Siapakah yang lebih baik pembelaan dan janjinya melainkan ALLAH?? Tuhan Yang Maha Memperkenankankan pinta..Dalam surah Al-Baqarah ayat 155 Allah berfirman
“Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan.Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar”
Indahnya kalam Allah yang memujuk..
Terasa damai di hati tatkala pemberi ujian memujuk dengan lembut hamba2 yang diuji..bukan meninggalkan atau melupakan hambaNya yang memerlukan.. Apalagi yang diharapkan oleh sang hati?? Masih sombong kah untuk menerima pujukan Ilahi?
Jangan dilupa pada ujian yang berlaku pada para anbiya’..Rasululullah s.a.w kekasih Allah turut tidak terlepas dari ujian,malahan lebih berat dan perit..andai seorang kekasih pun di uji,inikan pula kita hamba yang masih belum tahu apa status kita di sisi Sang pemberi ujian..
Maka bersabarlah atas ujian yang tak seberapa ini…..
Duhai hati..
Bersabarlah..bersabarlah..
Duhai hati..
Tenanglah..tenanglah..
Aku ingin rasa tenang di uji
Aku ingin rasa senang dengan tarbiyah ini
Duhai hati..
Redhalah disakiti
Senyumlah menghadap ilahi
Pastinya beribu kebaikan menanti
Pastinya di syurga Fidausi..kekal abadi…..

Writen by Hijrah humairah_su
27 Mac 2010
Like the Post? Share with your Friends:-

Team SB
Dicatat Oleh: PERPPIS Tawau

0 ulasan:

POST A COMMENT

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Festival Nasyid Sekolah-Sekolah :D

Loading...

Contact Us

Name

Email *

Message *

 

Recent Comment

AmazingCounters.com
Copyright © . SkillBlogger. All Rights Reserved.
Original Template by :-Way2themes. Edited by:-Khairi Yusri