Ikhlas kah kita | PERPPIS Bahagian Tawau PERPPIS Bahagian Tawau: Ikhlas kah kita
Contact Us:

If You Have Any Problem, Wanna Help, Wanna Write Guest Post, Find Any Error Or Want To Give Us Feedback, Just Feel Free To Contact Us. We Will Reply You Soon.

Name: *


Email: *

Message: *


PERPPIS Tawau

Sebahagian AJK Muslimin sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas Sebahagian AJK Muslimat sesi 12/13 dan sesi 13/14 ketika Muktamar Tahun Lepas PERPPIS!!! Gambar FB PERPPIS TAWAU

Ikhlas kah kita

Bismillah wal hamdulillah..

Pengajaran bersama.. Bicara tentang ikhlas,sama2 kita pupuk dalam diri insyaALLAH..

Selain taqwa, jaminan ALLAH yang jelas disebut dalam Al Quran adalah untuk orang2 yang ikhlas.. Kenapa begitu penting jaminan ALLAH?...Kerana hanya dengan berada dalam jaminan ALLAH kita akan selamat dunia akhirat. ‘Apa jua ujian yang datang, jika kita ikhlas pada ALLAH insyaALLAH ALLAH bersama kita..’ (Kata2 Tuan Guru Ust Haron Din)…Tazkiyah khusus untuk diri ana yang punya banyak kelemahan dan khilaf.

Dalam satu catatan ada dinyatakan bahawa ikhlas itu adalah rahsia ALLAH dan hambanya..Hanya ALLAH dan hambanya sahaja yang tahu.Tidak diketahui oleh malaikat, sehingga ia tiada kuasa untuk menulisnya, dan tidak mampu dihampiri oleh syaitan untuk merosakkan..

InsyaALLAH..ramai diantara kita yang telah mengetahui makna,hakikat dan kepentingan ikhlas dalam niat dan perlakuaan. Besarnya darjat orang yang ikhlas begitu banyak disebut dalam Al Quran dan hadith dan hanya amalan yang ikhlas sahaja yang akan sampai pada ALLAH..Tingginya darjat ikhlas dirakamkan dalam satu surah dalam AL Quran.-Surah Al Ikhlas.(Satu2nya surah yang tiada huruf ba’ dalam al quran). Hadith Rasulullah saw juga menyebut, sesiapa yang membaca surah al ikhlas 1 kali, umpama telah membaca 1/3 Al Quran dan sesiapa yang membaca 3 kali surah Al Ikhlas, umapama telah mengkhatamkan keseluruhan Al Quran.

Ikhlas juga amat sukar untuk dirasa,juga dicapai.Pilihan dan anugerah ALLAH pada hamba yang betul2 ingin hampir padaNya. Para auliya’, wali ALLAH menyatakan bahawa tangga ikhlas itu adalah melalui jalan mujahadah, memerlukan latihan dan ilmu,tidak mampu dicapai dengan hanya pengharapan dan kata2..(juga peringatan buat diri ini)

Insya ALLAH sama2 kita tadabbur makna dan hakikat ikhlas dalam Al Quran

ALLAH berfirman untuk para hambanya..

“Katakanlah : “Dialah ALLAH, Yang Maha Esa.ALLAH adalah Ilah yang bergantung kepadaNya segala urusan. Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan.Dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia”

[Al-Ikhlas :1- 4]

Katakanlah: "..Sesungguhnya solat, ibadah, hidup dan matiku hanyalah untuk ALLAH, Tuhan semesta alam,.(Al An’am;162)

Keutamaan beramal dengan Ikhlas di sisi ALLAH

ALLAH SWT berfirman:

..Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah ALLAH dengan memurnikan ketaatan kepadaNya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.

(Al Baiyinah;5)

Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al Quran) dengan (membawa) kebenaran. Maka sembahlah ALLAH dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya. Ingatlah, hanya kepunyaan ALLAH-lah agama yang bersih (dari syirik)..(Az Zumar 2-3)

Ikhlas juga sebagai benteng dan pelindung kita dari tipudaya syaitan

Iblis berkata: "Ya Tuhanku, beri tangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan. ALLAH berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh, sampai kepada hari yang telah ditentukan waktunya (hari kiamat).. Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya,kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis (ikhlas) di antara mereka.ALLAH berfirman: "Maka yang benar (adalah sumpah-Ku) dan hanya kebenaran itulah yang Ku-katakan".

(Sad; 79-84)

Taubat oarng munafiq juga hanya akan diterima dengan keikhlasan..

Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolongpun bagi mereka. Kecuali orang-orang yang bertaubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) ALLAH dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka kerana ALLAH. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak ALLAH akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar..(An Nisa’ 145-146)

Mengharapkan perjumaan dengan ALLAH juga dengan bekalan amalan yang ikhlas

…Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya".(al Kahfi; 110)

Amalan tanpa ikhlas ibarat debu di sisi ALLAH, Wa’iyazubillah..moga ALLAH membantu kita dalam menyemprnakan ketaatan padaNya dengan ikhlas..

… Dan Kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan.(Al Furqaan;23)

…Demikianlah (perintah ALLAH). Dan barang siapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi ALLAH maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Tuhannya. Dan telah dihalalkan bagi kamu semua binatang ternak, terkecuali yang diterangkan kepadamu keharamannya, maka jauhilah olehmu berhala-berhala yang najis itu dan jauhilah perkataan-perkataan dusta.dengan ikhlas kepada ALLAH, tidak mempersekutukan sesuatu dengan Dia. Barang siapa mempersekutukan sesuatu dengan ALLAH, maka adalah ia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.Demikianlah (perintah ALLAH). Dan barang siapa mengagungkan syiar-syiar ALLAH, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.( Al Hajj;30-32)

..banyak lagi firman ALLAH buat kita semua tentang ikhlas di dalam Al Quran. Sama2 kita tadabburnya insayALLAH.. Setiap amalan itu bergantung pada niat..(Hadith Rasululah)..moga sahabAt2 yang membaca tulisan ini juga diberkati ALLAH..

..memetik kata2 seorang ulamak untuk muhasabah bersama;
‘..semua manusia itu celaka kecuali orang yang berilmu..dan semua orang yang berilmu itu celaka kecuali orang yang beramal. Dan semua yang beramal itu celaka kecuali dengan ikhlas..”

Akhir,sama2 kita berdoa..
"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; kerana sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi (kunia)."..(Al Imran; 8)

Kumpulan 3


Like the Post? Share with your Friends:-

Team SB
Dicatat Oleh: PERPPIS Tawau

0 ulasan:

POST A COMMENT

Jom Dengar Al-Quran

Listen to Quran

Festival Nasyid Sekolah-Sekolah :D

Loading...

Contact Us

Name

Email *

Message *

 

Recent Comment

AmazingCounters.com
Copyright © . SkillBlogger. All Rights Reserved.
Original Template by :-Way2themes. Edited by:-Khairi Yusri